Szivni vagy fujni ez itt a kerdes...

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Thu Oct 24 14:15:44 CEST 2002


Ajaj, van itt keveres rendesen!

Minden hutesnel alapveto dolog, hogy a leadott feluleti hoaram (W/m2) a
hofokkulonbsegtol es - kenyszeritett leghutes eseten - a forro alkatresz
feluleten eloallo legsebessegtol fugg.
Az elobbi noveleset szolgalja a legcsere. A legnyomas egeszen jelentektelenul
fog csak valtozni, ezzel nem kell szamolni. Tehat a _legcsere_szempontjabol_
tokmindegy, hogy szivom vagy fujom, ha ugyanannyi levego jut be es persze ki.
Termeszetesen ha kinti levegot fujok be, akkor az - telen - sokkal hidegebb
lehet, ugyanakkor veszelyei is vannak. Pl csapadekot juttatok be a gepbe.

A masodik dolog, tehat a feluleti legsebesseg csak akkor lesz jelentos, ha
kozvetlen az alkatresz feluletet vagy fujom egy belso ventivel, vagy
legterelokkel ugy zargatom az egyebkent is aramlo levetot, hogy ott legyen
kenytelen gyorsan aramolni. Szivo uzemben egesz kozel kell tenni a ventillatort
belul, mert ekkor kisebb legsebesseg fog kialakulni ugyanazzal a ventivel,
mintha ezzel fujatnam.

Nemet hegesztogepekben lattam mar nemegyszer, hogy egy kulon ventillatorral
fujtak belul a trafo-fojto egysegeket, ezzel persze a belul levo levego
folmelegszik. Ezt viszont egy folul elhelyezett ventillatorral eltavolitottak. A
bearamlas alul tortenik tobbnyire, de ha eleg nagy a legcsere, ez is
eljelentektelenedik.

Megegy jotanacs, ha mar sajat hutorendszert krealsz:
A bearamlo levegot valami (pl auto) legszuron aramoltasd at. Minden ventillator
elkepeszto mennyisegu port aramoltat at a gepen. Ennek a pornak egy resze
azokban a reszekben, amik korul lelassul a legsebesseg, szepen lerakodik, sot,
idovel mindenutt lerakodik. Hamar minden egyforma szinuve valik, de ez csak a
kisebbik rossz, gondolom nem kell ecsetelnem a nagyobbikat.

Egy komoly erv a _szuron at_ torteno befujas mellett:
Ha szivassal van a levego kihuzva a gepbol, akkor szuretlen bearamlas tortenik
minden lehetseges resen. Ilyenek a mindenfele meghajtok resei is. Ennek
kovetkezteben ezek hamar ugy elkoszolodnak belulrol, hogy hasznalhatatlanna
valnak. Tehat szivas eseten roppant nehez megoldani a bearamlo levego szureset,
hogy kizarolag azon a nyilason, csoven...  at menjen be a levego, amit mi
kijelolunk neki.

Osszegezve az altalam a fentiek alapjan legjobbnak itelt megoldast (ha mar
dolgozni kell vele):
- legszuron keresztuli befuvas,
- a kritikusan melegedo egysegek, alkatreszek korul eros legaramlas generalasa
vagy belso ventillatorral, ventillatorokkal, vagy a bearamlo levego megfelelo
terelesevel, ha az eleg intenziv. (Belul eleg eros orvenylo levegot lehet
generalni kulon belso ventikkel, ilyenkor a kulso befuvatas szerepe csakis a
legcsere, tehat sokkal kisebb ventillator kell kivulre, mintha ezzel akarunk
belul is jelentos legsebesseget elerni a forro alkatreszek feluleten.)
- a forro alkatreszek feluletet meg is lehet novelni. (Az emlitett vincsihuto
keret, meg a hutobordak erre valok.)
(- zajcsokkentesul a burkolatot le lehet meg burkolni hangszigetelo anyagokkal,
a winyokat rugalmasan is fel lehet fuggeszteni pl gumiszalagokra. Ezek nem csak
a testhangokat zarjak be a vinyokba, de a belerugas, egyeb mechanikai kulso
hatasok ellen is megvedik ezeket az erzekeny szerkezeteket.)

hjozsi





More information about the Elektro mailing list