Gyujtas
Radó Zoltán
zrado at leasingtechnology.com
Fri Nov 8 11:13:12 CET 2002
Hogy most ki mit tekint robbanásszerü jelenségnek, azon nem fogunk
összeveszni. De azért mert a köznyelv hibásan definiál valamit, attól a
muszaki embereknek nem feltétlenül kell átvenniük. Én ahány angol oldalt
olvastam, nem találtam "explosiv motor" megnevezést... Mindenhol "internal
combustion" megnevezéssel illették.
Kis szemléltetésnek: egy alapjáraton forgó motor (pl. 800-as fordulat) 1
másodperc alatt 13.33-at fordul. Egy fordulat alatt 2 ütemet hajt végre.
Tehát egy ütem idotartama ha jól számolok 150ms. Ez nem egy túl rövid
ido... (6000-en 20ms)
De nem vagyok hittérito, tehát ha valaki ezután is robbanómotornak hívja, ám
legyen.
Leszámítva a közvetlen befecskendezésés rendszereket, még az injektorosnál
is ugyanúgy keverik a keveréket, mint a karbuarátorosoknál. Legalábbis az
elv ugyanaz. Persze megváltozott a vezérlés, és a beporlasztás helye. A
porlasztás hatásfokán is javítottak azzal, hogy nem csak a levegonek kell a
porlasztást végrehajtania, hanem az injektor már önmagában is elég jól
porlaszt. De ez nem is tudom miért érdekes, mert ezt senki nem tárgyalta...
Egy biztos, a hengerbe már (benzin-levego) keveréket szív a motor.
Az egy dolog, hogy a szívásnál mit csinál, ha surítésnél elcseszi. Lehet,
hogy erre is probálnak az autógyárak optimalizálni, de azért ez igencsak
kisérletezos mufaj. Ne felejtsük el, hogy a tárgyak, gázok, stb. sokkal
jobban tudják a fizikát, mint mi emberek. Valószinü ezért van szükség a
szélcsatornára is, mert nem tudják pontosan modellezni az áramlásokat és
örvényeket vagy ha igen, akkor túl sok ideig tart. Szerintem max a
forma1-ben költenek ennyit egy motor fejlesztésre...
Zoli
----- Original Message -----
From: "Muranyi Istvan" <muri at eger-axe.mis.matav.hu>
To: <elektro at irisz.hu>
Sent: Friday, November 08, 2002 9:14 AM
Subject: Re: Gyujtas
> Meg en is kotekedni akarok :-)))
>
> A belso egesu motorban az eges olyan gyorsan jatszodik le, hogy azt
gyakorlatilag
> robbanaskent is fel lehet fogni. Gondolom, innen a robbanomotor elnevezes.
> A keveres/szivas helyett ma mar (kb 14 eve) szerencsere ott az injektor.
> A kamra alakja pedig azert olyan amorf jobb gepeknel, hogy a bearamlaskor
az
> orvenylo keverek a legegyenletesebben (vagy inkabb a gyujthatosag
szempontjabol
> optimalisan) helyezkedjen el benne.
>
> Udv. Muranyi Istvan
> -----------------
> >Én is kötekedni akarok :-)))
> >
> >Az én elképzelésem szerint a keverék nem egy az egyben kerül bele a
> >hengerbe, hanem a dugattyú szépen beszívja egy viszonylag kicsi lyukon
> >keresztül. Namost rengeteg utban levõ dolog van, ami mindenféle
örvényeket
> >gerjeszt. Közben elkezdik összepaszirozni. Ettõl még szerintem a keverék
nem
> >lesz egy statikusan álló, csökkenõ térfogatú valami, hanem szerintem
mozog.
> >Tekintve pl. a jó öreg 120-as skoda hengerfejét, ami asszimetrikus,
> >azthiszem belátható, hogy az összenyomás folyamán miért keletkezik
további
> >örvény. Ez nem szünik meg tágulás közben sem, tehát elõfordulhat, hogy
> >gyújtás után annyira "átrendezõdik" a henger tartalma, hogy friss
keverék
> >jut a gyertyához.
> >
> >Ezt a robbanásosdit, meg felejtsük már el... Én pl. nem szeretném, ha az
én
> >motorom robbanó lenne, de szerintem más sem... :)) Égésrõl van szó.
> >(Belsõégésü motor) Emiatt kell az elõgyújtás is, mert idõ kell ahhoz, a
> >keverék nagy része begyulladjon. Ha a szikrát a holtponton kapná, akkor
már
> >egy táguló térben kellene a lángfrontnak haladnia, ami nem eredményezne
túl
> >jó hatásfokot...
> >
> >Zoli
> >
> >
> >----- Original Message -----
> >From: "Dukai Zoltan" <dzoolee at yunord.net>
> >To: <elektro at irisz.hu>
> >Sent: Wednesday, November 06, 2002 5:59 PM
> >Subject: Re: Gyujtas
> >
> >
> >> > >Miert jo a tobbszori egymas utani impulzusok sokasaga?
> >> > >Jobb mint az egy nagy?
> >> > >Allitolag igen, de miert?
> >>
> >> > A maradekot megegyszer begyujtja.
> >>
> >> En ezzel nem ertek egyet :) csak hogy belekossek valamibe...
> >>
> >> HA a robbanas az iv keletkezesi helyetol indul, es egysegesen terjed
szana
> >(ez
> >> eleg sarkitott de nagyjabol igaz lehet) akkor a kozeppontban hiaba
> >robbantunk
> >> megegyet, nem lesz minek robbanni tole. Ahogy en elkepzelem:
> >> KOzepen robbanas megkezd. nagy nyomas kozepen indul, a maradek keverek
> >> hozzapreselodik a hengerfalhoz, berobban, es kozepre surusodik ossze az
> >> egestermek es kozepre oszpontosul nagyjabol minden. Namost az jo kerdes
> >hogy
> >> mi a terjedesi sebesseg le tudja-e hagyni a szetlokodest...
> >>
> >> De.. szerintem akkorsincs ertelme az egesznek...
> >>
> >> Mar cask azert sem mert pl tegyuk fel hogy valahol maradt meg olyan
> >keverek
> >> ami szegny es ezert nem robbant be. ha a robbanas utan ez a maradek
> >eloszlik
> >> az egesterben a mar kipufogogazza valt izeben akkor annak mar eselye
nincs
> >> hogy begyulladjon. vagy van?
> >
> >
> >
> >
>
>
>
>
More information about the Elektro
mailing list