futomu jitter
Farao
beka63 at thu.pest.matav.hu
Thu May 23 19:10:52 CEST 2002
Udv Szali Sandor !
> CD akusztikus visszahatas: ez talan az analog reszre vonatkozhat.
Eloastam a HFM CD jatszok akusztikai visszahatasarol szolo cikket.
Az aktualis szam 1987-bol valo. (nem eliras) Az ujsag ara 100 HUF
Bocs az ekezetekert , abra nem megy mert gif-ben is 100k.
A HFM mint ujsag nem fuggott semmifele zenegep gyartotol.
Igazandibol itthon csak Orion meg Videoton , kiskereskedelem zero.
Lazan leszedtek a keresztvizet barmirol aminek nem tetszett a hangja.
Polimer szalagrol leirtak , hogy minosegi felvetelek keszitesere
alkalmatlan , es meg a pert is megnyertek mert tenyleg az volt. :o)
Ezeket csak azert irom , hogy akik nem olvastak ertsek , hogy
nem akartak senkinek semmit eladni , nem is nagyon volt mit ,
es ok voltak az egyetlen audio-kulturalis ujsag.
Megvasarolhato CD-n 1000 HUF aron a muszaki konyvesboltban.
No akkor jojjon a cikk:
Rázós Diagramok
Amikor legelőször írtunk ezüstlemezről és ezüstlemezjátszóról (a
Pioneer PD-1-ről: "A Felkelő Nap Háza", HFM 12.), felsoroltuk a
CD-technika minden potenciális és tényleges előnyét. Egyebek között
azt is leírtuk, hogy a CD-játszó "nem szenved akusztikai
visszahatástól". Ezt nem mi találtuk ki, mi is csak olvastuk - és
elhittük. Hiszen annyira logikus volt, annyira magától értetődött.
A kisördög azonban nem hagyott nyugodni bennünket, és legutóbb,
amikor egyszerre 3 készülék volt a kezünkben (Sony, VT-Dual, Philips),
a próba kedvéért mégiscsak összeállítottuk azt a láncot, amellyel
különben csak a hagyományos lemezjátszók akusztikai visszahatását
vizsgálnánk. Mérési eljárásunkat (az angol Martin Colloms nyomán) még
legeslegelső, 1979 őszi kiadásunkban ismertettük, de ez annyira rég
volt, hogy talán igaz se volt, így hát megint elmondjuk a lényegét.
Süketszobában egy nagy Tannoy Arden hangsugárzó elé állítjuk a
lemezjátszót, pontosan fél méterre a félelmetes "Dual Concentric"
hangszórótól. A lemez nem forog, a tű egy szélső barázdában áll. Ekkor
egy generátorral "végigpásztázzuk" a teljes hallható frekvenciasávot.
A Tannoyt egy elektronikával úgy vezéreljük, hogy a hangnyomás minden
frekvencián éppen 91db legyen. A lemezjátszónak (minthogy a tűje most
nem "játszik"), nem volna szabad egy mukkot is kiadnia a saját
hangfrekvenciás kábelén, de az akusztikai visszahatás következtében
rezgésbe jön, hamis műsorjelet produkál. Az eredményt lásd
lemezjátszótesztjeink mindenkori 3. diagramján. A diagrampapír 50dB-t
ölel át, a hasznos jel szintjét a legfelső vonalra kell odaképzelnünk
- és ezt nemritkán 15-20 decibelnyire megközelíti a káros,
visszacsatolódó rezonanciák "tüskéje". Nagyon szemléletes diagram,
pedig nem is derül ki belőle a lényeg, nevezetesen, hogy a
nemkívánatos, káros jel időben egy kicsit (vagy nagyon) eltolva
jelenik meg, tehát akkor, amikor a műsorjel már éppen lecsengeni
szeretne.
Ugyanezt a mérést a CD-játszókon is meg lehet ejteni. Ezeknek
ugyan nincs tűjük, a barázdájukhoz sem tudunk hozzáférni, arról nem is
beszélve, hogy ha a korongot megállítjuk, a készülék azonnal némít. A
mérő-ezüstkorongnak viszont van "néma" műsorszakasza (zajmérés céljára
szolgál), és amikor ezt játsszuk, akkor a CD-játszónak éppoly kevéssé
szabadna zenélnie, mint az előbb leírt teszt folyamán a hagyományos
lemezjátszónak. Őszintén szólva, nem is hittük, hogy értelmes dolgot
mívelünk. A CD-játszó optoelektronikai letapogatórendszere nem is
érinti a lemezfelületet. Ugyan mi az ördögöt akarunk itt "megrázni"?
Tán a lézersugarat a levegőben? Vagy talán a biteket? (Amelyek ezután
még, amúgyis keresztülfutnak egy hibajavító elektronikán, és
kvarcpontossággal érkeznek az erősítőre!)
Ámde, mint mondani szokás: "más a gyakorlat, más a praxis." Igaz,
ennél a mérésnél 20 decibellel meg kellett emelnünk a szintíró
érzékenységét, hogy a rezonanciatüskék igazán a látóhatárunkon belülre
kerüljenek (vagyis: a zavaró jel valójában 20 decibellel kisebb, mint
ábráink mutatják), de az akusztikai visszahatást mindhárom készüléken
ki tudtuk mérni, és ez már önmagában is érdekes dolog.
Még érdekesebb, hogy a három CD-játszó mennyire más mértékben
érzékeny az akusztikai visszahatásra! A Philips CD 150 (3. diagram)
nemkívánatos jele minimális, a legmagasabb rezonanciacsúcs is vagy 57
decibellel marad a referenciaszint alatt. A VT-Dualé már tekintélyes
(-40dB, 4. diagram), a Sonyé pedig (5. diagram) még ennél is magasabb,
35 decibelnyire közelíti meg a referenciaszintet. Persze, számszerűen
ez még mindig csekély, a hagyományos lemezjátszók közül csak a
legjobbakéval lehet összevetni (lásd a Linn Sondek/Ittok/Asak 3.
diagramját a HFM 11. kiadásában, a 68. oldalon). Nagyságrendjét
tekintve nem is annyira az akusztikai visszahatással, mint inkább a
strukturális karrezonanciákkal rokon (lásd ugyancsak a 11. számban, a
80. oldalon). De a tény tény marad: az egyik gép - ebből a szempontból
- jó 20 decibellel nagyobb visszahatást produkál, mint a másik!
A legérdekesebb pedig: a CD-játszók akusztikai visszahatásának
karakterisztikája! Teljesen eltér a hagyományos lemezjátszókétól:
amazok inkább a basszustartományban "aktívak", de pár kHz felett
viszonylag csöndesen viselkednek (a rezonanciatüskék legalábbis nem
érik el a diagrampapír alját), és a görbe alakja esetleges, nem
periodikus. Ezzel szemben a CD-játszók diagramján mintha mindig
ugyanaz a periódus ismétlődne! Úgy 500Hz felett a görbe megindul
felfelé, körülbelül 7-8dB/oktáv meredekséggel, hogy 13kHz táján
csúcsértéket érjen el. A szemléletesség kedvéért egymásra rajzoltuk a
három görbét (6. diagram). Csaknem tökéletesen egybeesnek!
A CD-játszók akusztikai visszahatása mindenesetre van annyira
érdekes paraméter, hogy felfigyeljünk rá: meg is fogjuk mérni minden
ezután forgalomba kerülő készüléken. Más kérdés, hogy e paraméter
mennyire korrelál azzal, amit zenélgetés közben hallunk vagy hallani
vélünk. Vajon az akusztikailag legérzéketlenebb masina szól majd a
legjobban? (Hátha mégsem?)
És ha történetesen az szólna a legjobban, akkor még mindig van egy
kérdésünk. Vajon azért szól így, mert neki a legkisebb az akusztikai
visszahatása?!
More information about the Elektro
mailing list