segway egyensulyozo ize
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Fri May 10 10:39:00 CEST 2002
>> Valaki irjon mar ha erti mit akarok kozolni....
>> mar kezdem hulyenek erezni magam... :)
>Ertem en , de valoszinuleg el vagy tevedve.
>Ezt igy nem lehet ertelmezni , mert meg egyikunk se probalta.
>Ha belegondolsz , hogy a bicikli is milyen egyszeru , de mennyire
>nem erti az ember az egyensulyozast amig nem probalta.
En erteni velem, mit is akar Dukai Zoli, sot, igazat adok neki. Nem lehet a
biciklivel osszehasonlitani, azt eleg jol lehet ertni, hogy menet kozben ugye a
kormannyal tudod valtoztatni a feltamasztasi vonal oldaliranyu helyzetet,
meghozza eleg gyorsan, igy az oldaliranyu egyensuly biztositva van, sot,
megfelelo kerekfelfuggesztessel meg csak nem is kell a kormanyt bizgelni hozza,
elegendo az ossztomegunkhoz kepest megvaltoztatni a bicaj helyzetet
oldaliranyban (ld elengedett kormanyu biciklizes).
Itt nem az van pl, hogy allsz egy vonalszeru alatamasztasi ponton, hanem ennel
is rosszabb, egy elgordulo valamin allsz, ami az alatamasztasi vonalra
merolegesen tud elmozdulni. Meg annal is rosszabb, mint egy kifeszitett kotel,
de ahhoz mar elegge hasonlit, ha a kotel eleg hosszu. Egyetlen mod van az
egyensulyban maradasra: ha jelentos elfordulo tomeget tudsz biztositani, mint a
koteltancosoknal a keresztben allo rud, de legkevesebb a kitart karjuk, amivel
folyton fol-le korrigalnak. Itt ehhez egy elore-hatra nyulo nagy tomegu rudra
volna szukseg, hogy menjen az egyensulyozas. Hogy ez ennel mennyire megy, amikor
mondjuk ket kezzel fogsz egy pehelysulyu foggantyut, az enyhenszolva elsore
ketseges.
A talajon allva talppal rendesen tenyleg ugy dolunk akaratlagosan elore vagy
hatra, hogy a talpunkat mozditjuk meg, tehat vagy a sarkunkra vagy a labujjunk
feloli reszre gyakorolunk nyomast, ezzel az ellenkezo iranyba dolunk. Az eldoles
itt is megy, csak nem arra, amerre akarunk, hanem arra, amerre a folallas
pillanataban elter a sulypontunk a felfekvesi ponttol huzott fuggolegestol. Az
eldoles visszavonhatatlan. :-) (csak sima kerekrol beszelek, nem az erzekelos
hajtanyosrol.)
Az erzekelos lehet, hogy ugy van megalkotva, hogy dolok pl elore, es osztonosen
nyomom a kart elore, ezt erzekeli a cucc, es elindul szinten elore. Ha hatra,
akkor arra indul. Innen mar nem nehez begyakorolni a menetet. Ha egyensulyban
allok fel, akkor picit hatrahuzom a kart, ettol elore fogok dolni, mert hatrebb
ment a kerek, ettol eloredolok, ezt erzem is, es csak ekkor nyomom elore a kart
annyira, hogy meg megmaradjon az eloredolt helyzetem, vagyis a gyorsulas. Ha
elegnek erzem, meg nyomok pluszban egy kicsit elore, ettol a kerek mintegy alam
jon, a fuggoleges helyzetemet biztositja, ezt erezve visszahuzom a kart, es igy
lehet egyenletes sebesseggel haladni. Megallaskor megint elorebb kell nyomnom a
kart, hogy elorebb menjen a kerek, ezzel hatrebb dolok, es visszahuzom a kart,
de csak annyira, hogy meg megmaradjon valamelyest a hatradolt helyzetem, tehat a
lassulas. Aztan megallok, a kart meg hatrebb huzom, hogy alam jojjon a kerek, es
letrejojjon a lassulas nelkuli helyzet. Ekkor vagy lelepek es elengedem a kart ,
es a cucc magatol beall fuggolegesbe, de inkabb kikapcsolom, es nekitamasztom
valaminek, ha van valami kerekrogzito fek is. :-)
Gondolom, 2 kerek van. Az elfordulashoz azt tudom elkepzelni, hogy kulon
motorral van a ket kerek meghajtva, es oldaliranyba dolve is aszimmetria jon
letre a hajtasukban. Allo helyzetbem pedig ellenkezo iranyu nyomatek (forgas).
Tehat az elforditashoz nem forgatnom kell a kart, hanem pl jobbra dontom, jobbra
fordul. Az egesz valami botkormanyszeruen mukodhet.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list