olaj a tuzreoff+olajnyomas?
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Wed Jun 12 20:59:59 CEST 2002
>Olyasmire gondoltam, hogy a dugattyu tetejere, illetve
>a hengerfejre rakodott koksz miatt mar tul nagy lett a
>surites, es esetleg ez is kozrejatszik az ongyulladasban.
Az biztos. Foleg, ha azt is figyelembe vesszuk, hogy kepes ott izzani is.
>Valahonnan ugy emlekszem /lehet, hogy rosszul/, hogy minel
>nagyobb a surites, annal magasabb oktanszamu benzint
>igenyel a motor.
Ez igy van. Ilyenkor viszont no a hatasfok is, vagyis csokken a fogyasztas.
Persze ha jol van itt is beallitva.
>Viszont arra biztosan jol emlekszem, hogy a
>megfelelo elo"gyujtas beallitasa a benzin oktanszamatol is fugg
>és a mondjuk 98-as benzinhez passzolo elogyujtassal lehetseges,
>hogy ugyanakkora terheles mellett a motor mas oktanszamu
Most vegig hagyomanyos motorrol beszelek, tehat semmi computer.
Ez valahogy ugy fugg ossze, hogy van egy optimalis elogyujtas - nem fugg az
oktanszamtol -, amikor az adott uzemviszonyok mellett (tehat fordulatszam,
gazpedal allas) a legtobb mech. teljesitmenyt tudja a motor kiszedni az
egeshobol. Na most ha a benzinnek az adott kompresszional nem eleg az
oktanszama, akkor a gyujtas utan, amikor ugye meg van hatra surites, es meg
nincs minden benzin-levego keverek berobbanva (az eges veges sebesseggel terjed
szet a szikra korul), eloallhat az a kritikus nyomas, amikor a maradek keverek
egyszerre robban be. Ekkor van a kopogas, ami qrvara igenybeveszi a hajtorud- es
fotengelycsapagyakat.
Ha ekkor hatrebb allitjuk a gyujtast, akkor ez megszunik, de egyuttal tavolodunk
a fenti optimumtol is. Na persze normal esetben az optimumnal nem jon letre ez a
kopogas, viszont itt is elo lehet allitani tulzott elogyujtas beallitasaval,
hogy legyen kopogas nagyobb gaznal, de ilyenkor mar olyan szar hatasfokkal megy
a moci, hogy marhara melegszik.
Azt akartam kihozni tehat, hogy nem igaz ez:
>motorral, de mintha forditott ara'ny lenne: ha csokkentjuk a
>benzin oktanszamat, novelni kell az elogyujtast?
A kulonfele benzinek energiatartalma meglehetosen hasonlo, csak a
kompresszioturesben, meg azokban az adalekokban kulonboznek, amik a motorban
karbantarto funkciokat latnak el. De a kompressziotures novelese teret ad arra,
hogy noveljuk a kihozhato teljesitmenyt nagyobb suritesu motorral.
>Mellesleg a motor csorgeset is okozhatja az alacsony oktanszamu
>benzin mellett a helytelen /alacsony/ elogyujtas.
Vagyis pont forditva: tul nagy az elogyujtas. (Ld fentebb.)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list