valto
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Sat Jul 27 20:30:47 CEST 2002
>Letezik ilyen. Meg a regesregi Deltaban mutatta be Kudlik Juli.
>El nem mondom a mukodesi elvet. Eleve nagyon hulyen nezett ki.
>Rettenetes mennyisegu 8-as alakban lanckerekre tekert lancbol volt.
:-)) Vegulis lehet, hogy jo sok fix attetellel rakozelit az ember, de ez
biztosan nem valami apro joszag.
Valodi fokozatmenteset nem lehet csinalni.
Viszont regebben lattam valami olyat, ami fix attetelek kozott egy hozzaadott,
sokkal kisebb teljesitmenyu motorbol jovo plusz fordulatszamot hozott letre,
szoval a fokozatok kozott megis volt egy folyamatossag. A fo hajtott tengely
lehetett allando fordulatszamu, es ez volt a lenyeg.
Sot, ilyesmi elven gyarottak egyeniranyitokat is. A primerben ket trafo volt,
egy fix meg egy sokfokozatu. Ezek ugy voltak kotve, hogy a fokozatokon
vegigsetalva a fokozatkapcsolo, a kimeno fesz nullatol ment a max-ig. A
fokozatok kozott meg transzduktorral lehetett folyamatosan valtoztatni a
feszultseget. Nagy gondolat volt, de ma mar mindig visszautasitom a javitasat,
csakis tirisztoros elotettel vagyok hajlando az ilyen masinat szabalyozhatova
tenni.
Surlodo fokozatmentes hajtasra meg egy tekercselogepben lattam jo peldat.
Ket nagy tarcsa forgott egymas kozeleben, egymassal parhuzamosan, de nem egy
tengelyuen, hanem ugy, hogy az egyiknek a pereme a masik tengelyehez volt kozel.
A ket tarcsa kozott egy kis gumis kerek teremtett kapcsolatot, amelynek a
tengelye meroleges volt a tarcsakera, es persze a tengelyvonalak metszettek
egymast.
Az attetelt a kis kerek helyzete hatarozta meg. Ezt egy menetes orsoval lehetett
valtoztatni.
Ezzel az attetellel nem a tekercselo foorsojat hajtottak, hanem a huzalelotolast
vitte, hogy mindenfele huzalhoz be lehessen allitani a megfelelo
menetemelkedest. Meg a vegallas reteszelok is eleg jol mukodtek.... szummaban:
ha jol be volt love, pillanatok alatt szepen, menet menet melle felment sok
menet sok sorban, persze vekony huzalbol.
Visszaterve meg egy picit: a mozdonyokban a ward-leonard hajtas (ha jol irom)
vegulis elegge megvalositja ezt a fokozatmentes valtomuvet elektronyos uton. A
mozdonyokban van legalabb 2 qrvanagy egyenaramu motor (1800A 1500V vagy
ilyesmi), ezek kommutatoros dc motorok, hatalmas nyomatek veheto ki beloluk
rovid idore. A nevleges tobbszorose. Tehat ki is tudjak progetni a mozdony alatt
a kereket. Innen mar csak vill aramkori kerdes, hogy csinalok a teljesitmenybol
kisebb feszen nagyobb aramot, ennek ezer modja van.
Viszont a mozdonynal a beepitett tobbletsuly kifejezetten kivanatos, az autonal
mar gond.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list