[OT] Re: szelhajtasu kavedaralo

Sass Péter spafi at aramszu.net
Fri Jul 26 19:12:43 CEST 2002


Szali Sandor  <szali at freemail.hu> 2002.07.26. 13:42:35-kor írta:

> >Nem hiszem, hogy nagy hülyeség lenne. Ha a hajótest nagyon elnyújtott,
> >szinte kötött a pályája, akkor ha nem is szembe, de a széliránnyal
> jóval több,
> >mint 90 fokot bezárva tud haladni. A 180 fok elvileg sem lehetséges, de
> >(elvileg) megközelíthető. Mondom ezt mindenféle hajózási ismeret
> nélkül,
> >de régebben sokat gondolkodtam a témán.
> 
> 
> ugye ez ugy lehetseges, hogy tulkeppen szivohatas keletkezik a vitorlan?
> 
> Sanyi

Hello! 

A túloldalán biztosan, de természetesen nem így gondoltam. A vitorlára ható 
erő elvileg merőleges a vitorla felületére (akkor is, ha ez nem esik egybe a 
széliránnyal!). Ha a szélirány 90fok-epszilon szöget zár be a vitorla 
normálisával, akkor az erő is ilyen irányú lesz. Azonban ha a hajótest nem 
erre áll, akkor a haladás ebben az irányban nagyságrendekkel nehezebb, de 
a hajótest irányába eső komponens felé lehetséges. Ez az irány pedig 
további 90fok-delta szöggel térhet el az erő irányától. Epszilon és delta kis 
szögek. Ideális esetben tarthatnak a nullához. Persze ekkor a sebesség is 
tart a 0-hoz! 

Ez egyáltalán nem csoda! 
Gondolj bele: a biliárdgolyók ütközésénél is a második golyó sebessége 
majdnem 90 fokot zárhat be az eredeti iránnyal, vagy a spulnira csavart 
cérnával is előfordul, hogy ha meghúzod, ellentétes irányban mozdul el. 

Sőt, ha jól sejtem, ez a gyakorlatban is működik, hiszen ha 90 foknál 
csak kisebb eltéréssel lehetne haladni, akkor a cikkcakkban haladásnak 
sem lenne értelme, úgy sem lehetne széllel szemben haladni. 

Üdv.:
-- 
Sass Péter
Távközlés technikus és tranzisztor-gyógyász
"Mindent meg lehet magyarázni, mindent meg is szoktam...!
De ha azt mondom, hogy termelési átalánydíj-juttatás, hát azt én sem értem."




More information about the Elektro mailing list