Giroszkop

Kis Norbert norbi at kzs.hu
Wed Jan 9 18:17:26 CET 2002


Szia Jozsi!


>Koszi a meglehetosen reszletes leirast, magyarazatokat. Erdekes szerkezetek
ezek.

Szivesen maskor is. Neha en is mondjak valamit, ne csak mindig
kerdezoskodjek.

>Visszaterve a lenyegre: 3D-s csuklorendszerben volt felfogatva, a gepezet.
A
>motor sima aszinkron moci lehetett, gondolom veszettul poroghetett. :)
Pici,
>finom csapagyak voltak benne. Kepzelj el egy ketfelol megfogatott
foldgombot
>a tartojan. Na, ez is olyasmi volt, azonban a tartokengyel derekszogben egy
>masik, ugyanilyen kengyel. (Kengyelben kenygyelben foldgomb.. :) ) Az
>elektromos kivezetesek preciz csuszogyurusek voltak, a kulsejerol meg
>extrahajlekony kabel jott ki.

>Szoval belul a kengyeleken at mendegel az a nemnagyon sok aram. Eddig
stimm.

A csuszo-leszedok drotokkal vannak osszekotve, Vagyis nem fizikailag a
kengyel vezet. Ha jol emlekszem, a kengyel testen ebben a konstrukcioban
aram nem folyik.

>Viszont magat a motort nemigazan ertem. Vegulis mi forog? A motor belso
vagy
>kulso resze? (Az elso esetben normal motorrol van szo, a masodik esetben
egy
>kiforditottrol, szoval belul all a tekercsrendszer, kivul meg forog a
>forgoresz.)

Kiforditott. Bocs ezt nem irtam, a kulso palast forgott.

>A felporgeshez az kell, hogy az allva marado resz valahogy egybe legyen a
belso
>kengyellel, szoval az nem foroghat el. Igy van ez valahogy?

Igen. A 'nullazo kar' Mindket karrendszert alaphelyzetbe hozta. +valami
elektromos aramkort zart egyuttal, de ez most a mechanika szompontjabol
lenyegtelen.

>skatulyazott kengyel (ahogy Norbi nevezte), a belsohoz fixen rogzitodik a
belso,
>nem forgo tekercsrendszer, amely korul tud forogni a kulso forgoresz, tehat
csak
>ezt kell csapagyazni. Ez lenne mondjuk fuggoleges tengelyu. Csuszogyurus

Valamit rosszul erthettel. Ha igy tekinted, akkor 3 fokozat van egymasba
agyazva. Vagyis a teljes motor minden pontja foroghat a 3D-ben, az
"alloreszt" is beleertve. Eleg erdekes latvany kezzel meglokni a mocit,
hintazott+forgott mindenfele. :) Megertem Galileit, Keplert, amikor az
egbolton levo bolygomozgasokbol a valodi mozgasokat kartak kikovetkeztetni.
Eleg osszetett mozgas. :)

>aramatadasra csak a ket kengyel kozott, valamint a kulso kengyel es a
burkolat
>kozott van szukseg. Elvileg maga a csapagy is atviheti a delejt. Na persze
3
>fazis... akkor valahol duplan kellene csapagy. :-)

Mint irtam, a csapagy nem volt feszko alatt. Azt mar nem tudom, hogy mennyi
fazis volt. Inkabb a mechanika nyugozott le.

>s hogy tud a forgo micsoda barmit is mozgatni? Hogy lehet mechanikai
kapcsolat
> belso resz, es barmilyen kulso resz kozott? A kulso kengyelt meg csak el
tudom

A kulso kengyel tengyelye'n volt egy kis 'excenter', ami fel/le emelgetett
egy villat.
A belso tengelyen is hasonlo volt, de ott egy U-alakura gorbitett 'valami'
(jobb hijan ennek nevezem a kerekre hajlitott, konnyu, de eros, merev
femlemezket) mozgatta a masik irany tolattyujat. 
Majd elfelejtettem!!! Meg valami volt ott..., de arrol lovesem sincs, mi
lehetett: A giroszkop tetejen egy lezart femhenger, melyben mozgatasra
valami atgurult benne, mint valami csapagygolyo, vagy hengeres suly. A motor
tomegehez kepest egyaltalan nem volt elhanyagolhato! Eloszor arra gondoltam,
hogy a szelsoseges helyzetet jelzo erzekelo kontaktusok vannak benne, de
erre ott volt a lehetoseg a kengyelek tengelyenel, minek bonyolitottak
volna.
Azutan arra gondoltam, hogy a tul gyors elfordulasnakl a nagy centrifugalis
eronel lep mukodesbe, de ezt is lehetett volna ugy megoldani, hogy nem a
giroszkop-mechanikat haborgassak vele. (Hiszen plusz csuszogyuru kell igy
neki...)
Vegul inkabb valamifele szabalyozokornek veltem, amiben esetleg
elektromagnes is lehet. Annyira nem akartam szetszedni, hogy biztosat
tudjak, mert az roncsolassal ment volna csak, viszont en sem elallitani, sem
tonkretenni nem szerettem volna. Szoval bevallom ferfiasan, sejtelmem sincs
a valodi funkciorol. Olyan meg nem akadt a kozelemben, ami meg tudta volna
mondani.

>kepzelni, de a belso?? Vagy felejtem el, hogy a gep teljes fuggoleges kort
irhat
>le vagy egy teljes, sajat tengelye koruli elfordulat hajthat vegre? :-)

Tejesen korbe tudott fordulni a mechanika, pont ez a szep benne. Vagyis
bukfencezhetett, orsozhatott, poroghetett a gep, ennek mind1 volt.

>nem tartozkodik oldalra dolve, akkor magat a dolesi helyzetet. Ezesetben a
rugo
>csak a felporgetes  helyzetet hatarozza meg szinte.

Ez szerintem is igy volt.

>>Felporgetes elott ezzel lehetett "nullazni".
>Egy fuggoonnal. :-)))

:))) A giroszkop mindig egy pontbol indult. Vagyis a 'nullazas' a mechanikat
egyetlen, allando pozicioba forditotta, kiveve termeszetesen a motor
tengelyet. Gondolom, hogy a gepet, esetleg a tejes muszert  kellett ugy
allitani, hogy minden OK. legyen.
Megkereshetem valamikor a komam, hatha megvan meg neki a muszer, azutan
lefotozom, vagy rajzolom, ahogy sikerul. De sajnos ez par hetbe is telhet,
mert O is, en is elegge 'kotetlen' munkaidoben dolgozunk... (reggeltol
estig+hetvege)
Legkozelebb hetfon leszek NET-kozelben ujra. Megprobalom megkeresni a
sracot, hatha sikerul.


Udv.:
		Norbi.




More information about the Elektro mailing list