Olajszivattyu
Kis Norbert
norbi at kzs.hu
Fri Feb 15 16:32:02 CET 2002
Sziasztok!
Ujabban mindenrol lemaradok, ezt a temat is csak most tudtam elolvasni, bocs
a kesoi valaszert... (Annal inkabb, mert orommel latom, kozben megoldodott
az eredeti kerdes.)
>Itt valaki emlegette a hutogepkompresszort. Nos az edesapam haztartasi
gepszerelo (nem olyan mint aki a reklamban szerepel >szep reszel
kormokkel...).
A frigo kompresszorral egyetlen bibi van csak: A parametrikus legszallitasa
alacsony. (0.8 - 1.2 - 1.4 - 1.6, esetleg 2.2m3/ora, tudomasom szerint
10Bar-nyomooldali nyomasnal. Ez Jozsi hordojanak a HERON-pumpalasahoz aligha
lett volna elegendo.
Az mas kerdes, hogy ha a hordo szintje alatt tortenik a felhasznalas, akkor
csak a folyamat meginditasahoz kell egy keveske levego, s igy mar mas a
helyzet. Amikor a lotty elkezd folyni, akkor a kompresszor leallit/segedcsap
kinyit, hogy a hordoba levego tudjon bemenni. No, igy esetleg jo lehetne.
Villanybojlerem esetenkent legkompresszorral szoktam legteleniteni. Ott is
azt csinaltam, hogy a legtartalyt eloszor felnyomtam 10Bar-ra,
(nyomasszabalyozo persze van rajta, s a bojlerbe csak 4bar ment bele) mert
igy seperc (inkabb secmasodperc :))) ) alatt kipofogi a vizet. Ellenben ha a
kompit direktbe tennem ra, el kellene szuttyogni vele.
Ami a cso kezzel valo befogasat illeti: Anno sokat szorakoztunk ilyennel. A
rekord nalam 17BAR volt a nitrogenpalack nyomascsokkentoje toveben levo
csocsonknal, kb. fel percig. (3mm) A boromon igyis feher szinu vizholyag
kepzodott, mely napokig megmaradt.
Felmerult valahonnan az injekciok peldaja. Szamomra is meglepo volt: Az
injekciokat mindossze(!) 55Bar-al szoktak beadni, meghozza vagy
szifonpatronos szerkezettel, vagy rugoval hajtott dugattyuval. Esetenkent
nemesgazokat is felhasznalnak (pl. He, mert jol behatol a bor ala) Erdekes,
hogy a modszerrel igen finom porokat juttatnak a bor ala, vagyis _nem
folyadekot_ injekcioznak be. (Igy utolag ertheto...) Epp most akadt a
kezembe egy kis konyvecske, abban lattam a pisztoly felepiteset. (Amerikai
Tudomany - A Harmadik Evezred Technologiaja. Erdemes kulonben atlapozni,
mert eleg sok dolgot -igen legyszerusitve az igaz, de megis- megmagyaraz.
Pl. PET, MRI, CT, stb... Szerintem nagyon szep kiadvany, tele szines
rajzokkal, abrakkal, s nemcsak a gyerekeinknek lehet hasznos!)
>A Gumipumpalast nalunk is egy kiszuperalt, legyengult darab vegzi.
Semmifele olajszures, atalakitason nem esett at. Ha
>bekapcslva hagyjak akkor kikopdozi egy ido utan a felesleget... ami mit
mondjak... nem sok meg par kobcenti sincs.
Nos, reszben igazad van. Sok ismerosom ugy hasznalja, ahogy mondod. Az is
teny viszont, hogy az olaj, amit kikohog, az nem 'felesleges'....
A szerepe is harmas:
Egyreszt a villamos tekercs huteset vegzi. (Ergo a drot erre van meretezve
benne.) Aki sok mocit boncolt, annak szetszedeskor feltunik, hogy eleg
gyeszera tekercselese, vashutese van.
Masreszt viszont az olaj a mechanikat keni, valamint tomito szerepet is
ellat. A moci tengelye egy huzagolt cso. Ez tulajdonkeppen szivattyu, mely
alulrol az olajat szokokutszeruen a kompresszor tetejere spricceli.
Termeszetesen a rugos felfuggesztesu mechanika a hazbol, ebbol az olajos
levegobol sziv esetenkent 1, de gyakrabban ket 5mm-es furaton keresztul.
Hutogephez idealis, hiszen a freonok oldjak az olajat, vagyis a kenes
kivul-belol (marmint kompresszorhaz, illetve dugo, szelepter) megvan. Ja,
meg valami: a klixon (biztonsagi hovedelemmel ellatott inditoegyseg a haz
oldalan, ami tulhevules eseten hivatott kikapcsolni) az olajjal toltott
motorter hoerzekelesere van tervezve. Ez sokkal kesobb kapcsol le, ha a
motorterben nincs eleg olaj.
A lenyegre visszaterve: A zart terben levo porlasztott finom
olajcseppecskek, valamint a tetorol visszafolyo olaj allando filmet kepez a
mechanikan, pl. a dugattyun. Ez szarazon egyreszt nyomas alatt nem, vagy
nehezen indul el, masreszt meg-megszorulhat, harmadreszt kopik minden,
negyedreszt a dugo mellett visszafuj, s vegul otodreszt az egesz percek
alatt tulhevulhet, az olaj bomlani kezd, s a tekercs zomancretege
jellegzetesen elszinezodik, majd kicsit kesobb zarlatos lesz.
A benne levo olaj addig jon kifele a motorterbol, ameddig vegul vagy kifogy,
vagy mar a belso huzagolasu tengely nem tudja felszivni. Ez pedig egyben azt
jelenti, hogy a villamos tekercs hutese is regesregen megszunt...
Ha hetente/esetleg par naponkent max. 4..5 percet hasznalod, akkor ok,
evekig kibirja. Azonban elobb-utobb ugyis szet kell vagnod, mert a dugo,
illetve a szeleplapok berozsdalnak, s a mechanika megszorul. Ilyenkor mar
legtobbszor a 'felujitas' se tesz csodat, mert a dugo illetve a henger fala
elkopott, s a beszivott szemcsektol karcos. A vegnyomas ekkor jobb esetben
8-bar, vagy meg annyi sem, s a motorhang is jellegzetesen pofogos lesz.
(Nekem pl. a kompresszoraim 12..17 kozott nyomnak, meg az oregebbek is...) A
szallitas pedig valamelyest osszefugg a vegnyomassal. Hiszen nem mindegy,
hogy egy utem alatt mennyi falsot fuj a masina... :))) Egyszoval ha nem
alakitod at a kompit, akkor megsporoltal egy kis munkat, de az eredmeny
olyan is, amilyen.
Megegy erv:
Ha a kompresszor javitva van, akkor ugyis szet kellett vagni egyszer, vagyis
az egyszeri, feloras atalakitast megeri, hogy utana evekig stabil,
uzembiztos geped legyen.
>Lehet hogy az az olaj ne is bantja a gumit mert par jopar eve ugyanaz a
gumi pumpazocso van rajta...
Gumija valogatja. Pl. a haverom, aki evek ota ilyen olajos gepekkel pumpalja
a biciklijet, de semmi baja a guminak. Ellenben a motorbiciklijenek belsoje
szepen 'elfolyosodott' tole fel ev utan.
Gumibol is sokfajta van. Az olajallo, vagy a szilikongumi birja, ott nincs
bibi. Ellenben a kevesebb kormot, kent tatalmazo termeszetes gumi egyaltalan
nem. Pl. probalj meg tejgumit olajba tenni egy hetre...
>Amugy a gyari festokompresszoroknal nem tudom hogy oldjak meg de eleg
zavaro hogy mikor jo paras a levego kinn akkor a
>kiaramlott levego nyomascsokkenese miatt kicsaodik a levego paraja?
Nedvessegszuro? az egykettore teleszivja magat nem?
Nem. Centrifugalis erovel csapatjak ki. A levegot nagy sebesseggel egy
spiralis palyara kenyszeritik. A viz tomege nagyobb a levegonel, igy az a
spiralis palya oldalan kicsapodik, lefolyik. A szerelvenyt 'paralecsaponak'
nevezik.
lsd pl.: http://staff.kzs.hu/norbi/pneumatika01.htm (Itt egy olajzoval,
reduktorral kombinlt kutyut lathatsz.)
Ilyen szurot egyebkent csak zart rendszerben alkalmaznak, hogy a veletlen
megis ottmaradt vizet, szennyezodest megkosse. (Elotte ugyanis freon 11-el
atmossak a frigot, azutan vakuumoljuk (maradek viz jo resze felforr, kimegy)
vegul _szaritott_ nitrogen gazzal atoblitik tobbszor is a rendszert.)
Viszont a szivo oldalra azert porszurot illik tenni. Nalam pl. a kezi
festohenger 80Ft-ert kaphato szivacsa nagyon jol bevalt. Pont 6-os csore
terveztek! A mezei poron kivul talaltam rajta muslincat, pokhalot,
vakolatport, stb...
2...3 evente meg ki is szoktam cserelni. :))))
Udv.:
Norbi.
More information about the Elektro
mailing list