Auto-generator

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Mon Dec 30 10:33:00 CET 2002


>Van sokfele. Le tudnak adni 100-150A is. Ha a kimerult akksidat
>akarod parhuzamosan bekotni az auto akkujaval, es ugy tolteni,
>az nem szerencses. Ha ezt rendszeresen akarod csinalni, akkor
>inkabb egy kulon gyorstolto kell, ami 12V-rol megy. Vagy,

Ne mondd mar! Nincs ezzel a parhuzamosan kotessel semmi gond az egvilagon.
Sejtem, hogy azt gondolod, egy feltoltott aksira rateszel egy kisutottet, es
majd valami hatalmas aram fog folyni egyikbol a masikba. Hat ez bizony nem igy
van.
Egy kisutott aksit a hozza illo aram kornyeken toltve a fesz nagyon hamar,
szinte azonnal folmegy 13,5V-ra. Ha joval nagyobb arammal toltod, akkor foljebb.
Ezzel szemben egy teljesen feltoltott aksit az imenti arammal terhelve biztosan
13V ala esik a feszkoja. Tehat ebbol  nagy kiegyenlito aram nem johet letre.

A masik felelem lehet, hogy egy teljesen kisutott aksit teszel a generatorra,
akkor mi van. Semmi, erre az fel van keszulve. A sajat aksi is ki tud sulni
teljesen, azt is le kell tudnia kezelni.
Mondjuk a regi szoc jarganyokban nem volt aramkorlat a toltesnel mas, mint a
generator sajat belso reaktanciai stb. Ezek egybol rakuldtek az aksira a
beallitott feszt (neha 14,4V vagy tobb), aztan vagy birta, vagy nem. Ha jo volt
az aksi, az megfogta a feszt ez alatt, a generator meg kiadta, amit birt,
altalaban 40-50A-t. Ennel ugyanugy elszallhatott egyetlen oda valo aksitol is pl
egy dioda.
A maikakban biztosan van valami aramkorlat a fesz-szabalyozo mellett. Tehat
elvileg sokezer Ao-s aksi is rateheto, max tovabb fog tartani a toltes.

Valaki irta, hogy nem szerencses a parhuzamosan toltes. Hat bizony ez sem
egeszen van igy. Mindegyik aksi szepen fol fog toltodni, ha a fesz valahol
(zseles meg zart: 13,8 - 14V. nyitott: 14,4V max) meg van fogva. Egyetlen gond
lehet: ha sok aksi van parhuzamosan kotve, de kozuluk csak keves van lemerulve,
akkor ok meg fogjak kapni az egesz toltoaramot. Na de itt ez se lehet gond, mert
a "tolto" egy aksira van meretezve, szoval tularam nemigen fog letrejonni.

Szoval csak batran pakolj fel aksit a szukseg - es a rendelkezesre allo hely -
szerint.
Egy veszely van csupan: a sok aksi sokkal nagyobb aramot kepes leadni, tehat a
vezetekezessel vigyazz,  tuzveszelyt rejt magaban a dolog. Pl egy 60Ao-s
rendesen feltoltott akkut 9V-ra kb 900A-rel lehet csak lehuzatni. Ha meg
beraknal parhuzamosan egy 120Ao-sat, aranyosan nagyobb aramra kepes. Tehat a
tuzveszely a legnagyobb gond, ami itt elofordulhat. Erre valamilyen biztit
ajanlanek, olyat, ami a vezetek vedelmet el tudja latni. (Gondolom, nem a
motorterbe rakod a plusz aksit, hanem a csomagterbe.)

Amugy meg konnyen ki lehet probalni, hogy kell-e egyaltalan plusz aksi. A max
toltoaramot ugy merheted meg, hogy jaro motornal annyira megterheled az aksit
(legyen teljesen feltoltodve) a kapcsoknal mindenfele kulso terhelessel, hogy a
fesz lejjebb menjen, mint a beallotott ertek. Pl 13,8 van beallitva, es sikerul
13,4-ig leterhelni, akkor meg is van a toltoaram. Ekkor az aksi meg nem jarul
hozza az aramhoz, tehat ezt  mind a generator adja. Ha ez eleg, akkor nem kell
plusz aksi sem. Ha a potlolagosan rarakott ketyere hosszu ideig terhel a
toltoaram folott, akkor meg a plusz aksi ugysem segit. :-(( Viszont ha a
toltoaram alatt van a terheloaram, de vannak benne folotte levo csucsok, azt a
sajat aksi el fogja vinni.

hjozsi





More information about the Elektro mailing list