kipufogo "meretezes"

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Tue Apr 2 08:46:28 CEST 2002


>Allitolag jo esetben a robbanomotorokhoz meretezni szoktak a
>kipufogorendszert
>a legjobb hatasfok elerese erdekeben.

Csak megerositeni akarlak, reszleteket nem tudok.
A repulogep modellmotoroknal egyertelmuen alkalmazzak ezt a rezonancia modszert.
Viszont az is igaz, hogy ezek nagyon sok esetben mindossze egyhengeres, kicsi,
par kW-os mocik. Es gyanus, hogy nem hajtanak ra meressel (kipufogoban torteno
aramlas es/vagy nyomasmeressel) az optimumra. Az altalam ismert ilyen
gyartocegnel azert, mert szvsz nincs is ott ilyen ember, aki ilyen melysegekig
tudna hatolni. :-(
Ezek a gepek meglehetosen egyforma fordulatszammal jarnak.

Elektronikaval talan a nyomas oldalarol lehetne megkozeliteni, azt lehet talan
valamivel ugy merni, sot, talan szkopon is megjeleniteni ugy, hogy el is
lehessen hinni, amit latunk. Aztan a  harsonahoz (vagy pozanhoz) hasonlo
kiserleti kipufogoszakasz beiktatasaval a hangolas meg is ejtheto. Nyomasmeres
nelkul is lehet kezdeni valamit ilyen szerkezettel, teljesitmeny meressel. Rossz
hir, hogy mindkettohoz fekpad kellene. :-((
Az elve szerintem nem lehet mas, mint egy fuvos hangszere. Egy csodarab, aminek
a masik vege nyitott, szoval joval nagyobb terbe (itt kipufogodobba) nyilik. Ha
latsz valahol egy hosszu csovet, es racsapsz a vegere, jo sok rezges fog
eloallni, a freki a hossztol fugg. (Muanyag foliaval a vegen vedett nagyatmeroju
gazcsovekkel is eljatszottam mar. A vegere csapva infrahang frekivel szaladgal a
nyomashullam oda-vissza, es csapkodja a folia veget jol lathatoan. Ez mondjuk a
mindket vegen zart cso esete, de ez csak a rezonanciafreki es hossz osszefuggest
valtoztatja meg.)
A dobnak szvsz nem lehet mas szerepe, mint ebbol a szempontbol nyitott terkent
viselkedni. A lenyeg a hirtelen megnott keresztmetszet. A kettos hangolas ilyen
haladohullamszeru dolognal nem  tunik ertelmesnek, bar ki tudja.

A forma1-ben biztosan mas a helyzet, mint a fenti cegnel. Megfigyelheto a
versenyeken, hogy kintrol hallgatva az autokat valami iszonyu visitas-szeru
hangjuk van, viszont amikor egy-egy pilota szemszogebol kozvetitenek, es persze
hallatszik a motorhang is, sokkal baratsagosabb, a valodi fordulatszamoknak
megfelelo hangok hallhatok. Vagyis kintrol a sok robbanas egyenkent egyforman
adja magat hangilag, es nem valami csekely hanggal. Tehat kijon a sokhengeruseg
hangban. Itt el tudom kepzelni, hogy erre is figyelnek, de hogy infot hogy lehet
innen szerezni, lehet-e egyaltalan, azt nem tudom.
A jelenseg biztosan fordulatszam fuggo, hiszen az elozo robbanas a kovetkezo
kipufogas idopontjara produkal a kipufogo beomlo torkolatanal egy adott
idopontban szivohatast. Ha a kov. kipufogas nem ekkor van, akkor nem csinaltunk
semmit, sot, ronthatunk is a helyzeten. Megsotebb: egy felhullammal kesobb mar
eppen nyomasnovekedes lesz a kipufogo beomlonel, es ez kb a rezonanciahoz kepest
66%-os fordulatszamnal kovetkezik be. Emiatt asszem en nem is csinalnam. (Lehet,
hogy az F1-ben sem csinaljak?) Vagy ha megis, akkor a mindenkeppen letrejovo
rezonancia athangolasa lehet a fontos egy komoly motortunningnal.

A turbofeltolto viszont hasonlo hatasu lehet, de nem fog ilyen modon fuggeni a
fordulatszamtol. Esetleg egy turboszivattyu a kipufogoban? :-))

hjozsi






More information about the Elektro mailing list