Quantum HDD motorja
Badly Configured Clients, Inc.
vf at elte.hu
Sun Sep 16 02:31:50 CEST 2001
Thus spake Hidvegi Jozsef:
> Ha komolyan kerdezed, es nem aramkori megoldasokra vagy kivancsi, akkor elegge
> meg vagyok lepodve, te nagyon penge vagy mindenben, erre meg me'g en is tudok
> valaszolni.
:)))) Azert ne tulozzunk :)
> Na szal: pwm-mel szinuszt csinalnak, rendes 3 fazisut, es a freki meg a
> feszultseg egymassal kb aranyban vannak. A lenyeg, hogy a vasban a Bmax kb
De van nem szinuszos is. Itt kerdes, hogy az egyes tekercsek mikor
kapnak feszultseget. Kaphat-e egyszerre ket tekercs aramot, vagy egyszerre
mindig csak egy? Tiszta logikai uton belathato, hogy hidkapcsolasu
meghajtoval nem lehet negyszoggel meghajtani a motort, mert a kitoltesi
tenyezonek minden fazison 50%-nak kell lennie, 3 allapot van, a hidagaknak
viszont csak 2. Ha a meghajtok 3 allapotuak lennenek, nem lenne problema.
(Sajnos a szokvanyos 3-fazisu FET-meghajtok nem kepesek ilyen uzemmodban
mukodni, az egyik kapcsoloeszkoz minden agban mindig be van kapcsolva)
Masik megoldas (pl regi MOM floppy-motor elektronikaja), hogy nem hidas,
hanem 3 egyszeru kapcsoloeszkozt hasznalunk. Ez viszont csak csillag-
kapcsolas eseten alkalmazhato, ha a csillagpont is rendelkezesre all.
A csillagpontot rakotjuk a tapra, a 3 agat 3 tranyo huzgalja a fold fele.
Kerdes hogy mennyi legyen a kitoltesi tenyezo. Szerintem ha a tap amugy
kicsi, akkor 33 szazalek fole kell menni. A vinyo-motor eseten 5/12V
tapot feltetelezve viszont valoszinuleg nagyon pici kitoltesi tenyezo
eleg, normal mukodes kozben foleg...
A motor fordulatszamat a frekivel lehet szabalyozni, terheles alatt a
fazisa nyilvan eltolodik a meghajtashoz kepest. Ha kicsi a terheles,
lehet hogy a tekercsek 'tulgerjesztodnek', nagyon kicsi lesz a fazis-
elteres, igy a tekercs nem alakitja mechanikai munkava a felvett energiat,
hanem tisztesseges tekercshez illoen a tranyo lezarasakor induktiv
lokes formajaban visszaadja. (Lehet hogy mar telitesbe is ment a vas a
tul nagy aramtol, emiatt melexik, a telites miatt meg inkabb elszall
az aram, azert melexik a tranyo is. Valoszinuleg nagyon pici teljesitmenyu
az a motor!) Ezert a tapot vagy az impulzusok szelesseget szabalyozni
kene. A szabalyzashoz merni lehet a tekercsbol visszataplalt energiat,
pl hogy van-e jelentos onindukcios lokes. Termeszetesen normalis mukodes
kozben is van valamennyi, mert nem az osszes erovonal megy keresztul a
forgoreszen, ezert beallithatova kell tenni hogy mekkora feszultseg
felett szabalyozza vissza az impulzus-szelesseget vagy a tapot.
Az aramot is korlatozni kene, mert ha tul nagy a terheles, nincs
indukcios feszultseg, viszont a vas meg telitesbe mehet, es az aram
elszallhat...
Az eredeti kerdezonek az a tanacsom, hogy vizsgalja at megegyszer az
aramkort, hogy tenyleg jol kapcsol-e a harom fazis. Ha van lehetoseg a
kitoltesi tenyezok allitasara, vegye le pl 1/6-ra minden fazison, majd
a csillagpont tapjat fokozatosan novelje. Bar lehet hogy a szinkron
motornak mindenkeppen 0 frekirol kell indulnia, nem tudom hogy beindul-e
ha hirtelen megkapja az uzemi frekit. (Az asszinkron termeszetesen
beindul) A vinyoban nyilvan az egyik proci mellekesen a motorokat
felugyeli...
> ugyanannyi legyen. Ekkor a mocibol kb ugyanakkora nyomatekok csalhatok ki. Es
> bizony ez teljesen fuggetlen attol, hogy csillagban vagy deltaban van-e
> elkotozve a tekercsrendszer. Mindenkeppen egy egyenletesen korbeforgo mezot kell
> letrehozni Bmax kornyeken.
Igy van. Csak digitalis vezerlesnel ez nem valosithato meg. Neha pedig
ez a celszeru, mert a szinuszos pwm agyuval verebre esete lenne...
Lehet hogy deltara nem is letezik egyszeru megoldas, az osszes
torpefeszultsegu 3 fazisu motornak amit lattam ki volt vezetve a
csillagpontja...
> hjozsi
--
Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.hu/~vf/
"Microsoft Certified Angry OS Rebooter"
More information about the Elektro
mailing list