frekivaltos aszinkron motor - kerdes

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Sat Jun 9 18:43:00 CEST 2001


>Tulajdonkeppen miert is alkalmaznak frekivaltos aszinkron motorokat?
>Egyenaramu motornal sokkal egyszerubb a fordulatszamszabalyozas....
>A valtoaramu motornak milyen elonye van egy DC motorral szemben?
>Olcsobb??
Joval olcsobb, meg mindent kibir. Nincs a csapagyazason kivul mas, ami a
forgo es alloresz kozott kapcsolatot teremt (pl szenkefe). Szmotyis,
szutykos, foleg nedvesseggel is osszefuggo helyeken csakis ilyet raknak
be. Teljesen zart kivitelu is van, mert a ho foleg a tekercsben
keletkezik, azt meg a haz kivezetheti. A forgoresz is melegszik, de az
meg sokat bir, mert egy aluval kiontott lemezelt vasszerkezet, semmi
szigetelo nincs benne.
Vannak olyanok is, amik kifejezetten vizben futnak, pl a futesek
keringeto szivattyuinak a forgoresze. Ilyet DC motorban nemigen lehet
konnyen elkovetni.
A mai frekivaltok nem igazan dragabbak - szerintem - mint egy ilyen DC
motornak a tapja lenne, ha azt is sokfele szabalyozott fordulaton akarnam
jaratni.

A porszivokban szerintem lenduletbol van kommutatoros motor. Ennek
iszonyu fordulatszmon kell forognia. Tudom, hogy vannak olyan kezi
szivattyuk (motor fonn, cso a csavar vagy centrifugal szivattyuval, nem
emlexem, lenn), amiben aszinkron motor van meg egy pici hajtany. Ipari
celokra van, pl egy kadbol kiszivattyuzni a lottyot. Ebben a moci szinten
iszonyu gyorsan porog.
Tehat az aszinkron motor kg-teljesitmenye csak akkor rosszabb a
kommutatorosenal, ha ez utobbi sokkal gyorsabban forog (10...50ezer/p),
az elobbiek meg halozati alkalmazasoknal csak 3000/p alatt valamivel
(USA-ban 3600) mehetnek.

Es meg valami: az aszinkron motornak meglehetosen jo a hatasfoka, es
nagyon merev a karakterisztikaja, szoval a nevl. nyomateknal alig forog
lassabban, mint uresjarasban. Az indito nyomateka alig van a nevleges
folott, de ehhez csak kb 6-szoros aram tartozik, mig egy igazi DC motorra
nem is szabad radobni a feszkot (kulso gerjesztesnel), mert az olyan,
mint a rovidzar. A soros motoroknal, amik valtoval mennek, ott ez a teny
(valtofesz) korlatozza elviselhetore az aramfelvetelt. Egyenben ez is
kivan valami szabalyozot, vagy legalabb soros inditoellenallasokat. Es ha
mar szabalyozo, akkor ma mar bizony az aszinkron mellett szolnak az
ervek. Az uj jarmuvekben, villamosokban, trolikban is ilyeneket terveznek
be mar. A villanymozdonyokrol nincs infom. Azoknak bohom nagy motorjaik
vannak, akar 3+ MW-osak is lehetnek. Regen lattam a Ganzban: 1800A 1500V
vagy ilyesmi. De ez meg csak a V43-as volt, abban is 2 (vagy 4?) ilyen
moci volt. Elotte egy allatnagy trafo meg rengeteg 250-300A-es diodabol
allo egyeniranyito (fouzeminek hivtak).

hjozsi





More information about the Elektro mailing list