szinkronmotor ugy altalaban

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Sun Jul 22 23:59:46 CEST 2001


>van egy orosz rettenet, 16mm-es filmvetitogepbol valo moci. kb 3 kilo, es
>3 drot all ki belole. a ket szelson kapja a valtofeszt, az egyik szelso
>meg a kozepso kozott van egy 8 mikros kondi.
>folirat szerint 110V es 2700 fordulat/perc.
>szet nem szedtem.
>40 volt folott folporog. 40-110V kozott ugy szemre nem valtozik a
>fordulatszama.
>
>ez szinkron vajon?
Nem, ez egy kozonseges egyfazisu, kondis segedfazisu aszinkron gep. Ezert nem
adott ki allo vonalat. (A mozi nezo le van szarva. :-)) ) Ha szinkron lenne, a
fordulatszama (ha a normal halozatrol uzemel), csakis 3000 vagy 1500 .... lehet,
vagyis ha ketpolusu, akkor 3000, kulonben a polusparok szamaval kell ezt
osztani.

>tovabba: vajon mi vette ra az oroszokat, hogy a halozati freki
>54szeresevel tekerjen a motor?:))
:-)))) A halozati freki 50Hz, ami megfelel 3000 ford/percnek. Az orosz moci
ehhez kepest kesik, mert aszinkron, van szlippje.

Na, ha nem haragszotok, egy kis elvi: Mindket motorban (aszinkron es szinkron,
legyen ketpolusu) 3000-rel forgo magneses ter van. A szinkron motornal van egy
allando vagy gerjesztett magnes forgoresz, ez all be a mezo iranyaba, ha
nyomatekmentes. Ha van terheles, akkor kisebb-nagyobb szoggel lemaradva, de tok
azonos fordulatszammal koveti ugye a forgo mezot.
Az aszonkron motorban a nyomatek attol jon letre, hogy a mezohoz kepest a
lemezelt vasu, de rovidrezart tekercsu forgoresz elkezd lassabban forogni, mint
a mezo. Tehat a forgoreszhez kepest kicsit forog elore a mezo, ettol a
rovidrezart tekercsben aram indukalodik. Ez az aram hozza letre azt a mezot, ami
olyan, mintha magnes lenne a forgoresz, de ez a magnes a mechanikai forgashoz
kepest  gyorsabban forog, pontosan az alloresz tekercse altal keltett mezot
koveti, vagyis szinkron forog vele, mig maga a forgo vastest kesik, ettol
aszinkron.

>tovabba: azt honnan lehet tudni, hogy egy szinkron motor olyan-e, hogy
>folporogve a tengely / fazis az alloreszehez kepest ugyanolyan _abszolut_
>pozicioban van-e?
Ehhez bele kellene valahogy merni a motorba. Altalaban igaz: ha nincs semmi
surlodas (idealis motor), akkor ugye a forgoresz magnese pont beall a forgo mezo
aktualis iranyaba, maga a forgoresz tehat a forgo mezovel egyutt mozog nulla
faziselteressel.
Jol csapagyazott terheletlen (venti sincs) mocinal ez csaknem pontosan igy van.
A te esetedben ugy lehetne ezt a poziciot beloni, hogy az egesz motort lehetne
elmozditani. Mert ugye az alloreszhez kepest all be ez a szinkronizmus, tehat a
tekercsrendszerhez kepest adott a halozat altal letrehozott forgo mezo, ehhez
all be a forgoresz magnese. Ezt meg menet kozben is lehet muvelni, gondolom a
motor nem lesz nagyfeszen, csak a tarcsajanak a kulso resze, ahol azok a csapok
vannak.

Kulonben jo megoldas az az passziv elemekkel valo fazis-szog valtoztatas, de a
nagyjabol torteno belovesnel itt is az alloresz pozicionalassal kellene kezdeni,
ezzel csak a finombealliast menet kozben. Nezni, hol akar szikrazni, es ugy
tekerni, hogy a ket csap egymassal szemben alljon atuteskor.

hjozsi





More information about the Elektro mailing list