Reles garazskapu nyito

Kis Norbert norbi at kzs.hu
Mon Feb 5 12:29:38 CET 2001


Szia!

>Problemam van az iranyvaltassal, hogy is oldjam meg, es ha menet kozben
>aramszunet van, akkor is folytatodni kell az elkezdett muveletnek, ha
>visszajon az aram, (vagy ismetelt vezerlesre, be kell csukodnia vagy ki
kell
>nyilnia).

Harom dolgot tehetsz: 
1., Valamilyen 'emlekezo' jelfogot hasznalsz, s azzal csinalod meg. A
'nyitas' gomb atallitja az egyik allapotba, a huzas a masikba. Ennek ket
meghuzo tekercse van, s ezzel triggerelheto a ket allapot. A listan ugy egy
jo honapja irt valaki rola, meg a beszerzesi helyerol. Keresd az
archivumban. Ez a rele az alternativ erintkezojerol vezerelhet ket
megneskapcsolot, amik harom erintkezojere parhuzamosan raviszed az RST-t. a
masik oldalon viszont nem parhuzamositod siman az erintkezoit, hanem barmely
kettot felcsereled. (Pl.: kozepsot hagyod, ket szelsot megcserelve kotod.
Ugyaninnen megtaplalod a motort. Meg valami! Nem tudom, mekkora a motor,
illetve a kapu, amit mozgat. 1KW feletti motor eseten csillag-delta inditast
kell alkalmazni. Kis kapunal eleg a csillag, (meg a kisebb inditasi aramra
meretezett kismegszakitok...) de nagyobb terheles eseten ez keves, vagyis
deltaban kell inditanod. Ehhez motorvedo, lomha kismegszakito, illetve
nagyobb aramu tartozik!
A csillag/delta inditas se ordongosseg, ket magneskapcsolo, meg egy idorele
kell hozza. Ha nem megy, leirom szivesen. :-) A lenyeg, hogy eloszor a
motort csillagba inditod, majd rovid ido mulva atvaltod deltaba. A
kapcsolast a fenti aramkor es a motor koze kell bekotni. A motor adattablaja
is elarulja, milyen uzemmodot tud! Csillagharomszog indito keszen is
kaphato, egyebkent, de persze jo borsos aron...
Nagyon ugyelni kell a reteszelesre. Ez azt jelenti, hogy ugy kell az
iranyvalto, valamint csillag/delta magneskepcsolokat bekotni, hogy a
parjanak elejtese elott nehogy meghuzhasson, ugyanis akkor csinaltal egy
automatikus kisautomata kikapcsolot... :-))) (Lejjeb meg bovebben)

A reteszelest ugy csinaljuk, hogy a masik magneskepcsolo huzva nyito seged
erintkezoparjan keresztul visszuk a meghuzo tekercsenek a vezerleset. Igy
hiaba kap az emlekezo reletol meghuzo jelet, addig nem tud mukodesbe lepni,
amig a szomszedja el nem ejtett.
A vegellaskapcsolokat is a reteszelo aramkorbe kell bekotni, ertelenszeruen
sorban.
Igy a kapu motorja csak addig mukodik, amig a vegallast el nem erte. Ekkor a
hozza tartozo iranyu magneskapcsolo arama megszakad, vagyis a motor leall. A
motort ujrainditani csak forditott (nyito) parancs kiadasaval lehet. Ekkor
az emlekezo rele atvalt a masik stabil allapotba, a nyito iranyu
magneskapcsolo meghuz, s a motor addig kap aramot, mig a masik
vegallaskapcsolo meg nem szakitja a nyito magneskapcsolo aramat. a
keresztreteszeles azert kell, mert valaki menet kozben hirtelen
meggondolhatja magat, s iranyt valt. Ekkor a maghuzo magneskapcsolo
gyorsabban muz, mint a bent tarto el tud ejteni, vagyis osszekoti a ket
fazist. Szerencses esetben kiveri a biztit (elelvez a robot), szerencsetlen
esetben osszehegged a magneskapcsi. :-(

Taviranyitas: A taviranyito gyari vevoje altalaban egy (vagy tobb)
relekontaktust ad. A helyedben a ket kontaktusost (kulon-kulon a zaro/nyito
paranc idejere adjon jelet) preferalnam. 
Itt egyszeruen a megfelelo relekontaktust a nyito, illetve a zarol gombbal
leparhuzamositanam.
Ezzel a vezerles erdemi resze el is keszult. Azonban....

Biztonsagi aramkorok. Enelkul badarsag lenne mukodtetni. Szokas eloszor is
aramvedo kapcsolot beepiteni, eletvedelmi okok miatt. (Persze ha a motor
beparasodik, az Istennek se tudod hasznalni, mert folyton leold, de mind1,
ez az eloiras...)
A vezerlest 24V-rol csinalnam. Minden kaphato, nem sokat dragit egy trafo,
eletvedelmi okokbol jobb. Az eloirasokat nem ismerem, ami a kapukra
vonatkozik, de talan azok is inkabb ezt preferaljak...) A kaput
osszetorhetik, beazhat, ho befujhat, stb... 

Aramfigyelo rele: Ezt celszeru betenni ugy, hogy a villanymotor normal
aramara beallitod. Ha valami beszorul a kapuba, akkor ne fustoljon/torjon
minden. Az aramrele egy ontarto relet vezereljen, ami a teljes vezerles
aramat kapcsolja ki. Igy a kapu aramellatasanak ki/be kapcsolasaig (a hiba
kijavitasaig) blokkolva legyen minden. (Persze lehetne automatikusan iranyt
is valtani, de akkor egy ketiranyu mechanikai hiba miatt baj lehetne. Az
idealis lenne persze egy intelligensebb vezerlest csinalni, csak ide nem eri
meg.

Motorvedo kapcsolo: Ezt mindenkeppen betennem. Feladata, hogy az aramfigyelo
rele hibaja, eltekergetese, valamint a normalis, de nagyon hosszu ideju
uzem, mint pl. lancszakadas, gyerekek altal valo szorakozas, vezerlesi hiba,
taviranyito altal vett zavarjelek, stb. eseten is lekapcsolja a
villanymotort, mielott az meg leegne. Celszeruen a motor hazara lehet
felfogatni, hogy a tulhevules eseten is kikapcsolhassa azt. Ez egy nyito
erintkezot kepez, amit a teljes vezerles tapellatasaba illik betenni.

No, ennyi az egesz, ha reléevel csinalod, s szerintem ennek igy mukodnie is
kell. 


2., PLC-vel. A fentiek alapjan.


3., Mikrovezerlovel. (Emlekezo rele helyett pl. EEPROM, vagy belso aksi, ami
jobban tetszik.)
A vedelmek ugyanugy kellenek, zavarvedelemre, szuresre fokozottan ugyelni
celszeru!
Ezt a feladatot valami pici, 8-labu vezerlo vigyorogva lerendezi, azonban a
teljesitmeny illesztesre ugyanugy kellenek relek/magneskapcsolok. (A
felvezetos meghajtast H.Jozsitol kerdezd. 

>Nekem kicsi bonyinak tunik. Remelem, Ti nem igy vagytok vele.

Nem az, de nem is annyira egyszeru, hogy bemadzagolod 3-perc alatt...

>Ha tudna vki segiteni, elore is koszi:
>Robcsi fintarob at sarvar.compunet.hu fintarob at freemail.hu

Remelem, tudtam.


Udvozlettel:
			Norbi.





More information about the Elektro mailing list