Statikus toltodes

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Tue Aug 28 11:15:22 CEST 2001


>A kerdes apropoja: Uzemi baleset, tartalyban vizes metanol az aljan,
>kevertetve (gyengen) (kb. 40% metanol). A vodorbol felvodornyi kensav
>betoltese kozben a metanolgozok belobbantak, de nem egett tovabb. A
>vodor oldalan kormozodas lathato.

Nos, az en agyalasom:
Ahhoz, hogy be is lobbanjon, nem eleg, hogy csak a vodor anyaganak egy reszen
legyen kis toltes osszehalmozva, ebbol csak jelentektelen szikra keletkezhet.
Ami tortenhetett: a vodor anyaga csak a dielektrikuma volt a kondinak. Az egyik
fegyverzet a vodorben levo lotty (kensav, ha  jol ertettem), a masik fegyverzet
a femtalaj, amikor pl betoltottek. A vodor meglehetosen tiszta kellett, hogy
legyen, nem ment semmi melle, semmi csurgas az oldalan. Emiatt siman vmifele
dorzs-elekromossag keletkezhetett eleve a vodorbe betolteskor.
Koma a vodrot elemelte a vaspadlorol, ettol a kondi kapacitasa
(tavolsagnovekedes) jelentosen lecsokkent, toltes maradt, feszultseg hatalmasra
tudott noni. A vodor fulenek, dolgozo ruhajanak, cipojenek  nincs jelentosege,
eleg messze van a vodor tartalmatol.

Aztan jott a tartalyba ontes. A nagyfeszultsegen levo folyadek megjelenik a
kiontocsoron, a csucshatas is elkepzelheto, meg az is, hogy a kiontott
folyadekkal rakozelitett valami vezeto anyagra, tartaly oldalara, kevero
nyelere, es mar letre is johetett a szikra, azaz a vodor folyadekaban levo
toltesek egyszeri levezetesere.

Eleg gyakran jarok vegyi uzemekben, foleg galvanuzemekben. Ott ilyen nem
fordulhat elo, mert minden az egvilagon, ami nincs teljesen tomitett tokozatba
szerelve, egyenletesen be van vonva az ott jellemzo galvantechnologianak
megfelelo dzsuvaval. Ha megfogok barmit, es megnyalom a kezem, erosen sos izt
erzek akkor is, ha lathato nyom nincs is a kezemen. Ott egy vodor kivul-belul
legalabbis valami vezeto ritkan szaraz reteggel be van vonva. De ha szaraz is
lenne, akkor is vezet annyira az a sos-savas trutymak, hogy statikusan minden
mindennel osszefoldeltnek legyen tekintheto. (Egyenpotencialra hozas. :-))) )

A ti esetetek jol mutatja, miert nem szabad benzinkutnal sima muanyag kannaba
benzint tolteni. Amit lehet kapni, kis piros kannak, azokba erdekes, hogy lehet.
Meg kellene nezni, nem oldottak-e meg valahogy, hogy ezek a kannak vezessenek
annyira, hogy ilyen feltoltodes  ne johessen letre.

Van egyebkent veszely igy is a benzin betoltesnel. Ha  mondjuk jol szigetel a
kerek (az enyem biztosan nem, mert mindig mocskos a jargany), es van egy csaknem
kifogyott benzintankom, a betolto csovet rakozelitem a beontonyilashoz, es ott
talal kisulni, akkor a tankban levo benzingoz berobbanhat. Ezert en mindig ugy
csinalom, hogy tamaszkodok az autora, es fogom a csovet is, hogy osszehozzam
magamon at oket. Ha nagyon ovatos akarnek lenni, elobb a kaszni mas reszehez
hozza kellene erinteni a femcsovet, aztan kozeliteni csak a beontonyilashoz.

Na sok a duma, konkluzio: a tisztasagnak is vannak hatranyai. :-)))
De ha mindenkeppen kell a nagyfoku tisztasag, es a muanyag vodorhoz is
ragaszkodtok, de nincs vezeto anyagu muanyag, akkor a megoldas, hogy a vodor
szelen at menjen egy vekony platinalemez vagy huzal egeszen bentrol az aljatol a
kulso aljaig. :-) Jo vekony is eleg, es bele is lehet olvasztani konnyen egy
pakaval, hogy stabilan ott maradjon.
Ha ez maceras, akkor a tiszta vodrot a tiszta kensavval kicsit kivul is meg kell
kenni a betoltesi helyen, akkor tuti, hogy nem fog a benne levo anyag tudni
feltoltodni, ha femlapon van a betolteskor.
Arra nem lehet szamitani, hogy kioktatni a dolgozot: betoltes utan valami modon
(huzallal stb) susse ki a vodor tartalmanak a tolteset, vagy kiontes elott tegye
ezt meg valahogy. Nem hinnem, hogy az egesz feltoltodesi-kisulesi-fesznovekedesi
folyamatot az atlag vegyiuzemi dolgozo esszel felfogja, sot, ennel sokkal
egyszerubbeket sem.
(Tapasztalat :-(((( )

hjozsi





More information about the Elektro mailing list