vizes_szabalyzo_ellenallas
Hidvegi Jozsef
jhidvegi at alarmix.net
Wed Apr 18 20:47:19 CEST 2001
>A mérésnek van olyan pontja, amikor cirka 250 A-el
>dolgozik a DC szaggató motorüzemben az ellenállásra 1 órán
>keresztül... :( Ez sok, de kell! Mindenképpen!
Akkor ez a terheles egyfajta termikus mereshez kell igazan. Mukodesi
mereshez, ha tiszta ohmos terheles kell, megertem a vizes es hasonlo
megoldast. Tartosra is jo vegulis, de tartosnal inkabb arra hajlanek,
hogy tirisztoros halozatvezerelt inverter legyen a terheles. Jol
szabalyozhato, viszonylag olcso is.
Az ohmra van egy masik otletem is, gyakran hasznalom. Hogy nem jutott
eszembe a multkor?!
Szoval: ket sin van rogzitve egy textil bakeliton ket tarton ugy, hogy
koztuk kanthal huzalok legyenek kifeszithetok (szepen fel vannak tekerve
adott atmerore, mintha rugok lennenek).
Ezeket nagyon konnyu megmeretezni, hogy pont annyi legyen, amennyi kell,
sot, akar tobbet is lehet csinalni, es kapcsolagatni oket.
A kesz cuccot vizbe kell meriteni, kabelekkel jon ki a vizbol, es lehet
is merni. Itt a viznek csakis huto szerepe van. Minel tisztabb, netan
ionmentes, annal jobb.
Nekem van is egy ilyenem. Elfokat (elektroforetikus festo
egyeniranyitokat) szoktam vele meresileg terhelni. Az egesz kb egy 5
kilos szerkezet + a kivezeto kabel, kisebb muanyag hordoba mar
belelogathato. Most ugy van beallitva, hogy 400A 400V, ezt huzamosan
birja, csak a viz nem. :-) Pl ha 50liter vizbe logatom, hamar lehet a
vizet cserelni.
Tartos munkahoz a vizet ugy kell elrendezni, hogy legyen tulfolyo, es
nyomatni bele a frisset. Vizszamla sem szamit, gondolom, nem csak a
villanyszamla.
Feltetelezve egy kb 40 fokos vizhomerseklet emelkedest, a 300kW-hoz
7,5kW/sC kapacitasaram tartozik, 4,2kWs/kg-bol ez csaknem 2 l/s (1,78)
vizaramot jelent. Tehat orankent kb 6,5 m3-t.
Masik lehetoseg: engedni forrni, szoval elforrni, es a vizet siman
potolni. Ehhez kell a Nemeth Tibi altal is kiszamitott kb 8l/perc, ami
sokkal kevesebb, mint a fenti.
Tovabbi lehetoseg (en feltetlenul ezt valasztanam!!!!): a vizet
cirkulaltatni, es nagyteljesitmenyu, ventillatoros hutokben kinyomni a
hot. Ez azert volna jo megoldas, mert akkor lehet zart rendszeru, tehat
lehet ioncserelt vizet alkalmazni, nem lenne a fesz alatt levo reszeken
semmifele kellemetlen kivalas. (Sima viznel a 400V-ban hamar kivalik
valami feher nemtommi, par perc mulva egesz ronda lesz az egyik sin.)
Ezesetben a homerseklet akar 80 fok is lehet, es ha sikerul a 40 fokos
holepcsot eloallitani, akkor a szivattyuknak ezt a 2 l/s vizaramot kell
csak tudniuk.
Maga a terhelo ellenallas egy muanyaggal kibelelt femkad lehet, az egesz
eleg, ha kb 2-400 liternyi, semmi gozolges, vizezes, tiszta lehet a
probaterem ezen resze, az aramot sem kell kivezetni.
A vizet a terhelokadbol muanyag csoveken kell ki-be vezetgetni. Ugy kell
elrendezni, hogy a ki- es belepo csopontok nulla potencial korul
legyenek, tehat a nagyfesz sin a tartaly masik felen legyen. Valamekkora
nem tul hosszu csodarab utan foldelt femcsovekben lehet folyatatni a
kivezetest a szivattyukhoz es a hutokhoz.
Termeszetesen valamifele aramlaserzekelesre, homerseklet erzekelesre,
vizszint erzekelesre szukseg van, mert ha leall az aramlas, hevesen
forrni kezd a lotty, aztan elforr, es amikor szabadda valnak a huzalok,
azonnal elegnek. Emiatt a kad tetejerol egy gozkivezeto cso (esetleg
elszivoval) sem art, ha van, hogy ne odabenn legyen gozfurdo.
Ugyes kivitelezes eseten baj nem lehet, csak az aram lesz nulla. :-)
A merokorbe lehet rakni un. "vizbiztit" is. Ez nem mas, mint egy eleg
vekony pl rezhuzal, ami ugy van megvalasztva, hogy viz alatt kivaloan
birja az aramot. Viszont ha barmi gond van, zarlat ilyesmi, akkor
hihetetlenul kicsi a hokapacitasa, eldurran, a viz pedig jol oltja az
ivet, es kesz. A rezhuzal konnyen cserelheto, roppant olcso, es igen
megbizhato megoldas, az i2t-je is igen kicsi.
Kulonben a radioban azt hallottam, hogy az uj trolik aszinkron hajtassal
fognak menni. Az sokkal egyszerubb motort feltetelez. Vagy az lesz, csak
ez a DC aramforras a kozbenso egyenaramu kor resze? Tehat ez hajtja meg
az invertert majd (araminverter)?
Vagy ezek regi trolik felujitasaihoz kellenek, tehat maradnak az
egyenaramu motorok?
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list