szivattyu

Hidvegi Jozsef jhidvegi at alarmix.net
Wed Oct 4 11:27:38 CEST 2000


>Akkor a porszivoknal hogyan oldjak meg a fokozatmentes fordulat
>szabalyozast?? Egyet neztem abban egy sima tirisztoros kutyu van, a
>motor valamilyen csuszogyurus joszag.
Hat pont ez a lenyeg. Ez a kommutatoros (es nem csuszogyurus) joszag egeszen
mas, mint az aszinkron motor. Ez pont olyan, mint egy egyenaramu un. soros
motor, tekercselt forgoresz kommutatorral, tekecselt alloresz, kicsit
masmilyenre tekerve a valto miatt. A fordulatszama, teljesitmenye
feszultsegfuggo, tehat szepen lehet szabalyozni igy.
Az aszinkron motornak csak az alloreszen van tekercsrendszere, a forgoreszen
levo alubol ontott kalickarendszer vegulis tekercs, csak olyan, mint egy
rovidrezart tekercs. Ezert kivezetese sincs.
A csuszogyuru megint mas, ott egy-egy valoban gyuruhoz van kivezetve a
forgoresz  valodi tekercsenek egy-egy vege, es az oda csatlakozo szenkefe
vegig ehhez a tekercsveghez van rendelve. A kommutator - a nevebol is kov - a
szenkefet mindig mas tekercsponthoz kapcsolja, forgas kozben kommutal,
atadodik az aram egyik kommutatorszeletrol a masikra, mint egy tirisztoros
ketyereben a tirisztorok kozott. Ugy kell megcsinalni, hogy amikor a
kommutatorszelet levalik a szenkeferol, lehetoleg ne maradjon rajta  mar aram,
ne nagyon szikrazzon.

hjozsi






More information about the Elektro mailing list