szikra
Gyozo Sarkozy
sarkozy at mail.datatrans.hu
Fri Mar 10 23:16:06 CET 2000
Szia!
>> 4 hengeres 4 utemu gepkocsiban jo-e az, ha az 1-4 es 2-3 hengerek
FA> egyszerre
FA> Szerintem semmi keppen. 1-3-4-2 szokott lenni a gyujtasi sorrend, es ha ez
FA> elter,
FA> mar akkor is frankon tud durrogni, szaggatni, visszarobbani a karburatorba.
Ugy hallottam, hogy a kispolaknal egyszerre megy. Csak ott a hengerek
is egyszerre mennek, es amig ar egyik surit addig a masik kipufog.
Az valoban nem lenne szerencses, hogyha abban a hengerben gyujtanank, ahol
eppen beszivas van. A tesom osszecserelte a gyujtokabeleket, es ez
volt a helyzet. A karbibol igen tetszetos langcsova jott ki. :-)
Szerintem nem erdemes vacakolni. En ugy terveztem megcsinalni, hogy
rakok bele 4 darab gyujtotrafot, megfelelo elektronikaval. Az
elektronika meg 4 Hall jeladobol, (amit egy billentyuzetbol
operaltam ki), 4 monostabilbol meg astabilbol allna.
Amikor a jeladotol erkezik a jel, hogy gyujtani kellene, akkor az
monostabil x ideig bekapcsolja az astabilt.
Ugy szamoltam, hogy -10 fokkal az FHP elott elkezdene gyujtani, es az
FHP-nel hagyna abba kb.
Namost itt az a problema, hogy a fordulatszam meg a terheles is
valtozik. Ezt a Ladaban mechanikusan van szabalyozva, itt viszont
elektromosan kellene, ami nem tul egyszeru feladat.
Mondjuk ha fordulatszamra szabalyoznank, az meg viszonylag konnyen
menne, ugy az astabil idejet kellene valtoztatni a fordulatszam
fuggvenyeben. A terhelesre meg valami nyomaserzekelo kellene, de ammeg
nem linearisan menne, ide proci kell, vagy gagyi lesz.
Na es 12V nem lenne eleg, hanem kb. 4-500 volt kellene. Ez nem
problema, egy 555-tel meg mosfetekkel megoldhato. A kapcsolgatast
tirisztor helyett csinalna 1 mosfet.
Szoval ezekkel a problemakkal kuzdve abban maradtam, hogy a
megszakitot meghagyom, de egy mosfet-et fog vezerelni, nem kozvetlenul
a tapot, a gyujtas marad sima akkumulatoros, de 4 kulon gyujtotrafo lesz.
Ui, eloszto helyett teszek bele 4 hall szenzort, es ezek fogjak engedelyezni
az egyes trafokat (1-1 mosfet sorba mindegyikkel, es a hall kapcsolja oket.)
Igy lesz jo nagy szikra, es a megszakito sem kopik el vagy 50000
kilometerig, ennyi ido alatt egy normalis ember parszor szetszedi az
autojat. :-) (www.extra.hu/ladaklub)
De aki szeret mikrokontrollerekkel jatszani, az probalkozhat egy
nyomaserzekelovel, meg fordulatszam ertekek feldolgozasaval. Szerintem
nem eri meg, nem hoz annyi tobbletet. Illetve ha benzinvezerles lenne
akkor igen. Ha valaki olyan elvetemult, hogy injektort rak a Ladaba.
:-)
Gyozo
mailto:sarkozy at mail.datatrans.hu
More information about the Elektro
mailing list