Diesel adagolo, bicikli km-ora, stb.
gabor.roman at philips.com
gabor.roman at philips.com
Wed Mar 8 15:01:41 CET 2000
Sziasztok!
Az a diesel-adagolo, amit en ismerek, elektromosan vezerelt, meghozza ugy, hogy
amikor mar nem akarjak, hogy befecskendezzen, akkor nyitjak ki a magnesszelepet,
ami (az allando loketu) dugattyu mugotti teret rovidre zarja a (viszonylag) kisnyomasu
(700-800kPa) hazzal. A magnesszelep eleg gyors ahhoz, hogy egy robbanasi
szakaszon belul (!) ket reszre osztva is be lehet nyomni az uzemanyagot, kikuszobolve
ezzel az un. diesel-kopogast.
Tehat, minel tobb anyagot akarnak befecskendezni, annal nagyobb fotengely-elfordulasi
szognel (egy adott referencia ponthoz kepest) nyitjak ki a magnesszelepet. A konkret
szogertekek a taplalni kivant motortol fuggnek, es a fordulatszam, illetve terheles
fuggvenyeben bele vannak programozva a vezerloelektronikaba.
Az adagolok a gyartas soran termeszetesen nem sikerulnek egyformara, ezert
mindegyiket egyenkent megmerik, es a korrekcios ertekeket beirjak az adagolo
oldalara szerelt PROM-ba, amit a fedelzeti szamitogep kiolvas, es azzal korrigalja
a fentebb emlitett tablazatot az adott adagolora vonatkozolag.
Az elobefecskendezesi szoget egy masik magnesszeleppel szabalyozzak, ezt
PWM-el ficeregtetik, es a haz nyomasat csapolja meg egy olyan dugattyu elott,
ami a gorgoket mozditja el a butykostartcsa alatt.
De hiaba a sok elektronikus hokuszpokusz, a befecskendezes akkor kezdodik,
ha a nyomas tullepi a befecskendezo fuvoka ("porlasztocsucs") nyitonyomasat,
tehat ha az elallitodik, elkopik, akkor nem igaz az egesz. (Bizonyos hozzaszolasokbol
ugy vettem ki, az illeto meg sosem latott ilyet, de meg lehet probalni az egesterbe
(vagy akar csak a 17-20MPa nyomas alatt levo nyomocsobe) optot rakni...)
A nyomocso allando nyomason valo elofesziteseert felelos szelepek
"hullamimpedanciara" vannak illesztve, hogy a befecskendezes vegeztevel
kialakulo nyomashullam ne verodjon vissza. Ennek ellenere vagyalom, hogy
mind a 4 hengerbe pontosan ugyanannyi legyen befecskendezve, mondjuk
max. fordulaton 3,5mm3/loket a megengedett legnagyobb elteres.
A jo hir: a tapszivattyu terfogat-kiszoritasos, tehat elvileg elegendo lenne
csak a fordulatszamot, meg a visszafolyo mennyiseget merni... (Ja, nem:
a tapszivattyu at van kidalva a nyomasszabalyozoval, amit megint csak
egyedileg allitanak be... )
Nevezett adagolo az uj, Isuzu-motoros Opel Astra es Corsa 1,7D -ben talalhato.
A vezerloelektronika lelkivilagarol semmit nem tudok, azt nem mi gyartottuk.
Bicikli km-ora:
Elso ranezesre jo otletnek tunik, mivel a legvacakabb is tud megtett utat, pilanatnyi
sebesseget, max. sebesseget merni, legtobbje atlagsebesseget is szamol,
nemelyiknek meg a pedalfordulatszamhoz is van kulon jeladoja, ugy tunik tehat,
hogy a "kerekmeret" okos kivalasztasaval es nemi fejben vegzett transzformacioval
valoban hasznalhato ertekeket lehet kiolvasni.
Csakhogy, a bringa-ora azt a sok maximumot meg atlagot egyetlen mert jellemzobol
(hanyat fordult a kerek) szamolja (masik dimenzio az ido), neked meg, gondolom,
a fogyasztas a megtett ut fuggvenyeben kene. Olyan orarol meg nemigen tudok,
ami mondjuk sebesseg/atlagos pedalcsapasszam-ot is szamolna; persze lehet,
hogy csak en vagyok lemaradva, nezd meg a www.mountainbike.com -ot, ott
van napi termekteszt (es annak archivuma), illetve linkek mas alkatresz-kivalaszto
helyekre. (Vagy modulald meg a bringa-ora idoalapjat a km-oradrol :-)
Bocsi a hosszusagert, meg a negativ hozzaallasert.
Gabor
More information about the Elektro
mailing list