villanyauto
Nemeth Tibor
neti at starkingnet.hu
Sun Jun 27 11:57:10 CEST 1999
Hali !
Egy ötletemet szeretném megosztani veletek. Másokkal már megosztottam és
szinte mindenki lehülyézett, felajánlom most ezt a lehetõséget nektek
is.
Úgy gondolom, ma az akkumlátoros, elektromos meghajtású gépjármûvek
városi üzemeltetése nem elsõsorban mûszaki akadályok miatt késlekedik,
pontosabban ötletem arról szól, hogyan lehetne az ipar mai lehetõségei
szerint gyártható villanyautókat üzemeltetni.
Ma az akkumlátoros jármûvek elterjedését az akkumlátor szûk kapacitása
és az újratöltéséhez szükséges hosszú idõ akadályozza. Tudomásom szerint
az ilyen jármûvek kb. 100km megtételére képesek. Budapesten talán nincs
is olyan hely ahol 5km-en belül ne találnánk benzinkutat. Ha lehetõvé
tesszük, hogy a meglévõ benzinkutaknál kicserélhetõ legyen az akkumlátor
egy feltöltöttre, a jármû városi forgalomban máris használható lesz. A
csendes és levegõt nem szennyezõ jármûvekre elsõsorban a nagyvárosokban
lenne szükség ezért úgy gondolom ez a lehetõség megfontolandó.
És most a részletek.
Az ötlet természetesen nem érne semmit, ha megvalósítása újabb
megoldhatatlan feladat elé állítana bennünket. A legfontosabb kérdés
persze az, össze lehet-e hangolni a jármûgyártók, az benzinkutak, az
elektromos energia szolgáltatók ....... és a fogyasztók érdekeit.
Nyilvánvaló, ha csak egy is kimarad, a végcél nem elérhetõ. Én az új
szemléletû üzemeltetéssel kapcsolatosan felmerülõ új problémák
megoldására kerestem választ és remélem találtam is.
Az akkumlátort szabványos méretû és elhelyezésû dobozban kell elhelyezni
és ennek egyszerû cseréjéhez a benzinkútnál egy célberendezést kell
kialakítani. Ez egy nem túlságosan bonyolult gépészeti feladat. A
benzinkútnál energiát vásárolunk, tudnunk kell, hogy mennyit. Egy
akkumlátor feltöltöttsége, kapacitása bizonytalan, nem jól mérhetõ,
elszámolás alapját nem képezheti. A megoldás, ugyanúgy, ahogyan a
hálózati villamos energia szolgáltatásért fizetünk, az utólagos
elszámolás. Az akkumlátorral egy mechanikai egységben, egy bonthatatlan
dobozban, el kell helyezni egy kis elektronikus egységet, ennek
legfontosabb feladata az energiamérés lenne. Ezt az akkumlátor
kiadásakor a cserét végzõ berendezés nullázná illetve a lecserélt
darabban lévõt kiolvasva, kiállítaná a számlát. Másodlagos feladata
lenne a párbeszéd a töltõberendezéssel illetve a gépjármûvel. Midkettõre
azért van szükség mert az akkumlátorok nem egyformák, öregszenek de egy
bennük lakó, célszerûen mikroprocesszoros egység, ismerheti õket és
fontos, nehezen mérhetõ paraméteriket közölheti a külvilággal. Az autó
vezetõje megbízható becslést kaphatna arról, mennyit mehet még, mikor
kell cserélni, a töltõberendezés megtudhatná, mennyire van kisütve
esetleg már elöregedett és nem szabad forgalomba bocsátani stb.
A felhasználóknak nyilván nem kedvezõ, de így a közlekedésre felhasznált
energia adóztatása is kézben tartható lenne bár itt felmerül az 'otthon
tankolás' kérdése is. A villanyautó rendelkezik azzal a jó
tulajdonsággal, hogy mozgási energiáját fékezéskor képes visszatáplálni
az akkumlátorba. Ezt a lehetõséget meg kell hagyni ami azt jelenti, hogy
a számlázás alapját képezõ energia mérõ féküzemben visszafelé kell
számláljon. Ugyanezen okból, ha valaki otthon az autó elektromos
hálózata felõl tölti az akkumlátort, a számlálót visszaforgathatja. Ez
persze nem energia lopás, hiszen otthon is ki kell fizetnie, legfeljebb
más tarifával.
Adatok hiányában nem tudok számszerû becslésekbe bocsátkozni, de
bizonyos, hogy jelentõs mennyiségû elektromos energia felhasználásárol
lenne szó. Erõmûveink leginkább az állandó terhelést kedvelik, az
akkumlátorok töltõberendezései bevonhatók lennének a terhelést
kiegyenlítõ berendezések körébe ami gyakorlatilag az éjszakai üzemet
jelentené.
Végül még egy nem mûszaki kérdés. Tisztázni kell ki az akkumlátor
tulajdonosa és milyen viszonyban áll a benzinkutakkal és az gépjármû
üzemeltetõjével. Ez utóbbi persze lehetne betétdíj fizetés mint például
a gázpalackoknál, ezt a jármû vételára tartalmazná.
Ennyi, ha volt türelmetek végig olvasni. Ha van véleményetek írjatok,
leginkébb arról, ha valaki nem tartja teljesen elveszett ötletnek, hogy
mit kezdjek vele.
Udv.
Németh Tibor
More information about the Elektro
mailing list