Forgaserzekeles

Kis Norbert norbi at kzs.hu
Fri Aug 27 17:17:59 CEST 1999


Sziasztok!

Ha mindenaron forgaserzekeles kell, nem lehetne tachometer szeruseggel is
megcsinalni? Pl. Egy magno motor tokeletes lenne. Ket antiparalel diofaval
megfogva, komparatorral vagva a kimenetet van egy jo kis negyszogjel, amit
konnyu erositeni, merni. Persze osdibb, mint a korabban emlitett megoldasok,
de ki tudja.... Elkesziteni ezt se bonyolultabb, az ara se tobb. Tonkre se
megy egyhamar. (Nalam eleg regota megy egy ilyen technika.) Megegy elonye
van: Egy bizonyos fordulatszam felett (ez nem nagy ertek, csak a kello
indulalt feszko miatt kell) tetszoleges pontossaggal megallapithato a
tengely fazishelyzete. Ezt a korabbi megoldasok nem, vagy csak attetel
alkalmasazaval tudjak, s akkor is erosen veges felbontassal.
CNC-gepeknel pl. sokszor vegyes megoldast alkalmaznak.
OPTO-val erzekelik a fordulatszamot, illetve az elfordulas tenyet,
tachometerrel pedig a fazisszoget. Ugyanis bizonyos helyeken szorulhat a
tengely, igy pl. egy PLL-hurok nem biztos, hogy pontos informaciot adhat.

>A leg1xerubb kitermelni rossz pc-s hutoventikbol!
>...
>Ott mar minden adott,es szerintem az is induktivan >erzekeli a forgast.

Igen. Azonban az elso esetben egy induktiv kapcsolorol, (rezgokor
frekvenciaelhuzasan alapul, nulla sebessegnel is mukodik, de csak veges
sebessegig mer) mig ebben pedig egy generatoron tortent feszultsegmeresrol
van szo, vagy nem? (nullanal nagyobb, de elmeletileg korlatlan sebessegig,
akar a tachometerek)
Vegulis mindketto induktiv, csak teljesen maskeppen mukodik, es masra is jo.

Az elso egy kituntetett helyzetet jelol, a masik pedig egy forgasi allapot
megleterol tajekoztat. A fordulatszamtol, illetve az igenytol fugg, melyik
hasznalata celszerubb. 

A HALL mindenkeppen jobb, mint az induktiv kapcsolo (0..10Hz), mert
gyorsabban kapcsol (0...Khz). Az OPTOKAPU meg gyorsabb lehet (0...Mhz), de
felbontasa ennek is veges (persze az egerek mechanikajara gondolva, vagy az
inkrementalis szogadokra, azert lehet ezzel is eleg preciz cuccokat csinalni
;-).

A legjobb _elmeleti_ felbontasa a tachometernek van, mint
mar irtam. 

A floppy-k motorjainal pl. vegyes megoldast is alkalmaznak. Hall vagy opto
erzekeli egy ponton a helyzetet, amibol a fordulatot szamitjak, s vezerel
egy PLL-t, ami szektorszammal felszorozva mutatja a kezdo poziciot. Azonban
a komolyabb masinaknal A motor alatt
a NYAK-on van egy nyomtatott fura alaku tekercs is. Az ebben indukalodott (a
tarcsan forgo magnesek miatt) feszultseg jelalakjabol allitjak elo az
informaciot, ami a szektorok kezdetet jeloli. Mivel ez az egymenetes tekercs
nem szabalyos kor, hanem negyszogletes kiugrokat tartalmaz, igy egy
periodikus, negyszogjelsorozat veheto le, ami a feldolgozo elektronikat
egyszerubbe teszi. A hall ekkor csak a forgas tenyet jelzi, illetve a
kritikus fordulatszam elereset. A fazisvezerlest az induktiv rendszer
csinalja. Ezzel a megoldassal a kis tehetetlensegu, kis tomegu,
direkthajtasos motorok is kellokeppen egyenletesen, ugralasmentesen
jarhatnak.
(Bocs a hosszu szovegert)

Udvozlettel:
		Norbi.




More information about the Elektro mailing list