Vadasznak rank... (radar, lezer...)
V.Gyorgy
vgyke at freemail.hu
Thu Aug 12 23:09:27 CEST 1999
Tisztelt autós klubtársak, úgyismint Sziasztok!
Akkor kicsinyt hozzászólnék most a témához, mivel kedvencem,
és régebben én is felvetettem párszor már. Ja, és NAGYON
fel tud idegesíteni, ha lesbõl vadásznak rám. Nagyon nagyon.
Kicsit tán' ismételni is fogom régebbi önmagam, bocs
attól, akit ez zavar.
Tehát a dolgozatom:
Szóval 1-szer megálltam két fámázó csöndér mellett és
gondoltam, egy életem egy halálom, maximum elhajtanak
a bús p'ba, mit veszíthetek? Odamegyek, mondom: "Lehetne
egy kicsit itten leskelõdni?" Erre a válasz helybõl: "Persze".
Kissé meglepõdtem. (Jóvan na: nagyon meglepõdtem. Meg is
kérdeztem: "Hogyan?" A válasz megint: "Persze".)
Na, és akkor kukkoltam meg kérdezgettem, igen közlékenyek
voltak.
Sötét volt már. Az LCD képernyõn SEMMI más nem látszott
az autókból, csak a két fényszóró fénymaszatja. Rendszám?!
Típus, szín?!? Ugyan már!! Semmi. Akit lekapcsoltak, az mind
fizetett, de ha valaki kötözködött volna, az égvilágon semmi
bizonyíték nem lett volna, az tuti. Csak ezt õk nem tudták.
A csöndér laza csuklómozdulatokkal forgatta a ketyerét,
szépen megcélozva a pácienst.
Szóval jött valaki, ráirányította a csöndér a célnégyszöget,
bele a fényfolt-maszat közepébe, osztán mozgatta kicsit,
mert soxor bizony eltartott jópár másodpercig, mire a
lézer fogott visszaverõ felületet. Megkérdeztem, hogy
mire céloznak? A rendszámra? Aáá, semmi különösre, csak
a kocsira, hiszen ilyen messze többször nagyobb a célzónégyszög,
mint a kocsi. Ja, és valami 5 sugár pásztáz, azt mondták,
tehát tuti, hogy valamelyik majdcsak visszaverõdik.
Volt már olyan, hogy az Istennek se tudtak egy kocsit
megmérni, mert lapos volt, meg minden, de ez nem jellemzõ.
Sõt! Röhögve mesélték, hogy mértek már meg biciklist (pedig
azon aztán nem nagyon van sík felület) meg varjút(!) is
röptében, amikor unatkoztak. Hmmmm...
Magam is láttam ott egy olyan esetet, hogy reflektorral
jött egy autó, és ez akkora nagy maszatot csinált az LCD-n,
hogy a kezelõ egyszerûen képtelen volt a tíz-tizenöt
másodperc alatt, amíg elhaladt mellettünk, úgy belecélozni,
hogy meg tudja mérni a ketyere, tehát megúszta, pedig
tolta neki szépen a paciens.
Szóval erre-arra forgatták, amerrõl éppen jött áldozat.
Szerintem PJG félreértette a helyzetet a minap, mert
nem õutána "lõttek", hanem a vele szembe jövõket mérték,
azért fordultak meg. (vagy nem :))
PJG-t hiába is mérték volna, mivel nyilván abban az
irányban már nem voltak "elfogók", a rendszám meg régen
nem olvasható már...
(Érdekes sajátosság, hogy itt Fehérváron még mindig
csak úgy láttam, hogy fixen egy pontra szegezve mérnek
vele, de ez a két csöndér ide-oda forgatta. Ez másik
megyében volt. Ilyet még azelõtt nem tapasztaltam.)
Egyszer feltettem az Iriszre a saját könyvtáramba egy
adatlapot valami újságcikkbõl szkennelve, ahol azt írták,
hogy a lézer 300m-en már 1m átmérõjû... Úgyhogy detektálni
nem volna nehéz, ha tudnánk a frekit meg a modulációt.
Szerintem, ha egy ketyere azonnal jelezne, akkor lehetne
idõ lassítani, mivel ahogy írtam, eltart egy-két másodpercig,
mire a fáma úgy dönt, hogy most jót mér és kiírja.
A jogi oldalról meg annyit, hogy valóban van egy kicsit
bizarr jogszabály, mely szerint a közbiztonságra különösen
veszélyes eszköznek számít a boxer, a rugóskés és a
hangtompító, a baseball-ütõ mellett a rendõrségi sebesség-
mérõ berendezést elõrejelzõ készülék. Jobbat nem tudtak(?)
kitalálni pár éve, amikor ezt hozták. Viszont van egy kis
bibi vele, mivel csak KÖZTERÜLETEN nem birtokolhatók ezek
a tárgyak... Mi van akkor, ha én otthon az udvarban rakom
be a kocsiba, és ki sem veszem belõle sehol? Azt meg ne
mondja nekem senki, hogy az én autóm BELSEJE közterület
(igencsak rosszul esne), mert akkor nem vehetném zokon,
ha valaki leheveredik benne, mint egy padra a parkban...
Tehát szerintem a kocsiban nyugodtan lehet a ketyere (a
hibás jogszabály szerint), bár nyilván nem könnyû a
csöndérrel ilyesmirõl vitatkozni a helyszínen...
(Viszont ha mondjuk kiveteti velem, és én meg is teszem,
akkor azonnal áll a dolog: közterületen birtokolom a
ketyerét, hiszen a kezemben van az úttesten...)
A radardetektorral az a baj, hogy önmaga is sugároz
(annyira, hogy két detektor akár 100(!) méterrõl jelzi
egymást! Tapasztalat, mert évekig hordtam ilyent),
és az elõzõ generációs (Skoda Favorit, nem a Felicia)
traffipaxok sajnos ÉRZIK. Ez is tapasztalat. Viszont egy
lézerdetektort... Azt aztán nem érezné a fáma. Álcázni
meg simán lehetne szerintem órának, hõmérõnek, bólogató
kutyának, stb. Akár zavarhatná is kicsit a fámát, mert
bõven elég, ha legalább pár másodperccel meghosszabítja
a mérés idejét. Az még a csöndérnek se tûnik fel, mert
van, amikor sokat kell célozgatnia, mire végre mér.
(Mi van, ha az autó infrát sugároz elõre, PONT abban
a tartományban? Nyilván elvesznek így a szépen modulált
fényei a Fámának, nem? A képernyõn nem látszik, csak
1-szerûen nem mér a kütyü - van ilyen amúgy is, ezen
nem lepõdik meg a csöndér. Lásd még Orvos Tamás mai
hozzászólását - PONTOSAN errõl szól!!)
Ezek a Favorit-os paxok már valami ravasz szerkezetek,
mert igencsak túl késõn jelezte a detektor mindig. Vagy
igen kicsi a teljesítményük (ezt nem igazán hiszem, mert
ugye ha egy másik detektort (vevõt) már 100m-rõl jelez,
akkor egy adót...), inkább az lehet, hogy valami egészen
más frekin figyel, hogy mikor ér be a látóterébe valami
vas, és csak akkor adja rá a szabványos X vagy K sávú
mérõfrekit, amikor már ott van az ember. És akkor már
ugyan hiába jelez (mert jelez!) a detektor...
Legalábbis nekem nagyon ilyen tapasztalataim voltak.
(Érdekesség, hogy 1x Pécs elõtt láttam egy olyan Favoritot,
amire marha nagy betûkkel fel volt írva, hogy "Sebességmérés".
Akkor most hogy is van ez? Lehet lesbõl vadászni, vagy
tájékoztatni kell a vadat, hogy vadászva van? Jó, persze,
ez nem Amerika.)
Az lenne igen jó, ha valakinek itt a klubban a nagybátyja
annál a kft-nél dolgozna, ahol kifejlesztették ezt a Fáma-
-istenverést. A bemutatókon, az út szélén, mint én, vagy
akár a yardon hiába nézelõdik az ember, mûszakilag nem
nagyon tud meg semmit.
Azt már régen megígértem a t. klubtársaknak, hogy
majd felkapom azt a videokamerát, amivel kiválóan
fel tudtam venni a tévé táv-arányító infra jeleit,
és szembeállok 1x a Fránya-lézerrel, de eddig még
nem tettem meg (macerás, mert nem az enyém a kamera).
De ami késik...
Sajnos a szemben autózók igen hanyagolják mostanában
a jelzést. (Felnõtt egy új generáció, akit nem szoktattak
az együttmûködésre?) Tisztelet a kisszámú kivételnek, mert
azért engem is mentettek már meg a beméréstõl 1x, 2x.
Én speciel mindig megteszem, amit ilyenkor tenni kell,
kilométereken át...
Összegezve. A Fámalézer. Amit tudni vélek. (vélünk)
Több sugár. Valószínûleg infravörös. Nyilván modulált,
hogy a rengeteg infrából ki tudja szûrni a saját jelét.
Nagyobb távolságon már igencsak nagy átmérõjû. Normális
esetben egy-két sec alatt kiírja az eredményt, és utána
max. sec-enként aktualizálja.
Mit tudunk mindezzel kezdeni? Nem létezik, hogy nem
tudjuk érzékelni.
Itt van néhány Nyet-cím, ahol lehet csodálni a
detektor-ketyeréket:
http://www.uniden.com/docs/product/prlist.cfm?prodcat=Radar%20Detectors
http://www.beltronics.com/belprod.htm
(meg van még a Whistler, amilyen ketyerém nekem is van,
de most nem találom a pédzsüket...)
Bocsi a biciklisektõl és buszozóktól, hogy kissé hosszú
lett jegyzetem, de gondoltam, írok egy összefoglalót.
Sziasztok,
Gy.
----
mailto:vgyke at matavnet.hu
http://www.extra.hu/taritax
http://www.szovin.hu
More information about the Elektro
mailing list