Biztonsagi ventillator+ egy ventillator eletrajza

Kis Norbert norbi at kzs.hu
Tue Aug 10 13:54:44 CEST 1999


Sziasztok!

Par eve egy fenymasolobol kiszereltem egy axialventillatort. Ez egy
zart femhazban forgo, vekony, hosszu lemezcsik-lapatok sorozatabol
osszeallitott henger. Egyik vegen csapagy, a masikon pedig picike
kis motor. Szenzazios, hogy mit tud. Lenyegesen jobb a hatasfoka,
mert a hatasos felulet tobbszoros. Igen kellemesen hut, csendes,
s mivel a fordulatnak se kell nagynak lenni, valamint a lapatok elsza-
badulas eseten se tudnak kirepulni a haz kulonleges alaku hossz-
nyilasan, szerintem teljesen biztonsagos masina.

Hazilag is meg lehetne csinalni reluxa-lemezekbol, meg par femgyurubol. A
hazikojat 1.5-os femlemezbol. Szerintem egy masfel
meter hosszu ilyen hengerrel csodat lehetne csinalni. Raadasul a levegot
savban elosztva nyomja, ami egeszsegesebb, valamint aram-
lastanilag is jobb. Vagy tevedek?
Par eve lattam egy ilyen, 60cm-magas, forgo, futoszallal is elletott
masinat. Egybol beleszerettem, de sajnos az ara miatt nem jott ossze
a leanykero. Gyorsan kisomfordaltam az uzletbol, mikor a 17000Ft.ot
meghallottam. Ma szerintem mar duplaja is meglehet...

Meddig birjak a talpas ventillatorok, avagy egy veteran gep eletrajza:
(Aki nem birja a fanyar humort, az: 'ESC')

Az eredeti kerdesre valaszolva: 8-eve vettem a piacon egy allvanyos,
bovli ki ventilletort. Ara 1990 forint volt anno... Meg ma is ezt hasznalom.
Elettortenete roviden:
Az also nap rajottem, hogy a tajvani csoda fokozatkapcsolojat forditva
kotottek be, 3-as allaban volt a leglassabb. Azonnal megmutottem, most mar
jo!
Egy honappal a vasarlas utan mindig lelazult a tengelyrol a lapatja,
igy ferrobonddal veglegesitettem.
Ket eves koraban felrugtuk veletlen, s a vedoburkolata letort. Ekkor egett
ki a bepitett kis kek szinu izzoja is. A csere ota a mai napig
vilagit, igaz csak feherben, s ritkan kapcsolom be par percre, amig
megtalalom a szobai villanykapcsolot, vagy a poharat.
 A torott vedoburkolatot sajnos nem tudtam leszerelni, mivel
a ferrobondos ragasztas tul jol sikerult a tengelyre. Ezert a burkolat
javitasa helyett teljesen le lett fureszelve a lapat mogotti tartoresz.
Az amputacio sikeres, a burkolat hianyatol eltekintve egyeb kulserelmi nyom
nem maradt...

Negy eves koraig portorlesen kivul semmi karbantartast nem igenyelt.
Kozben szamtalan esetben kapta el a lapat a kezem, karom, s hagyott
maradando nyomot boromon. Ennek ellenere mindig szerencsem volt. Mara
mindenesetre megtanultam a forgo kekseget
kello tiszteletben tartani, kulonosen, ha a fokozatkapcsolo 3-as allasban
van, s valosaggal zug a levego... ;-)))

Negyeves koraban ujabb baleset erte a masinamat, ismet felrugtuk, 
ezuttal a vezetekebe akadtunk bele....
Ettol a bologatoja kiakadt, s fura, kattogo hangot adott. Nem lehetett
manualis override-al se segiteni rajta. Szerencsere a motorikus resz
burkolata hatulrol nyilik, igy ujabb mutettel a bologatasert felelos
femlemezt kiegyengettem.

Otodeves koraban a fejszoget (plafon fele/padlo fele) rogzito csavar 
megadta magat, mert a muanyagbol kigyont a menet. Acelcsavart
kapott. Sajnos fel evre ra a jobb oldali ful csavarostul letorott, igy 
ujabb "eletmento mutetre" volt szukseg, ami ismet sikeres volt.

Par honapra ra szetkopott a bologato muanyag fogaskereke, igy
ezen szervet, valamint a hozzakapcsolodo egyeb dolgokat muteti uton
eltavolitottam, azota nem bologat, de legalabb mukodik...

Hat eves  koraban ismetelt felrugas, de ez most 3-as fokozatban erte.
Eredmeny: teljes keringesi osszeomlas (egyik lapat tobol letort)....
Mivel igen melegem volt, idom meg alig, penzem pedig megkevesbe, 
ezert otthon talalt acelcsavarokkal, meg ket vegen lyukas fem lemez-
kekkel visszafogattam a torott lapatot. Eloszor pillanatragasztoval oda-
hepteltem, majd jott a 3,2-es "orvosi" furo mindket darabon, vegul pedig
a a csavarok rogzitese pillanatragasztoval. Mint valami szegecselt
tank lotornya, ugy nez ki a propeller kozepe, de nem baj, fel oraval a
baleset utan ismet uzemkesz a masina!!!
Bekapcsolas utan sajnos ujabb gond merult fel. Ugy pattogott, mint
valami bolha. "Langelmem" egybol tudta, hol a hiba. Ki kellene centi-
rozni a lapatokat. Jo, de mivel, hogyan? Korulneztem, legkozelebb 
hozzan ket 5x10-es kapupantcsavar volt. Nosza! Megsaccol szemre,
majd a ket ep lapat a kozepponttol szamitva felenel kifur. (Ugyanis
a javitott lapatban egy vagon 3-as csavar+anya volt, igy az erokarokkal
lehetett csak manipulalni valamit...) A 4-es lukakban szorosan bele-
eroszakoltam a kapupantcsavarokat. A final-centirozast a csavar masik
oldalara hajtott 2db anyaval vegeztem el. Pillanatragasztos rogzites
lelazulasbol adodo elrepules ellen, s maris kesz a remekmu.
Azota enyhen remeg a gep, de legalabb MUKODIK!!!

Igy hasznalom masinamat mar ket eve. Igaz, a maradek excentritas-
nak, illetve a nyolc evi, nyaranta napi 24-oras uzemnek koszonhetoen
idonkent 1-esben nem akar indulni, mert a csapagya az utolsokat rugja. Ekkor
3-asba kapcsolom, s mar porog is. Ket hete mar halal-
horogni is megtanult, hala az erosen kopott mechanikanak. Viszont
szerintem ezt a nyarat meg kibirja. ;-))))

Nos, ennyit tudok mondani az allvanyos ventillatorrol. Persze nem kel-
lett volna kokanyolni, hiszen vehettem volna masik ventillatort is.
Azonban ahogy a fureszre mondja a mesterember: Ez "vegig ki van
fizetve", ne csak a felet hasznald!
Igy van egy horgo, osregi ventillatorom, agyon toldozva, furva-faragva,
de megy. Ha maskepp tettem volna, akkor lenne 3-4 rossz ventillatorom.
Persze ez tulelesi rekord, kizarolag magamfajta 
"mindentkifacsarok belole, mert nincs penzem ujra" tipusu listatagoknak
tudom ajanlani. Komoly lakasban, muhelyben, illetve
ott, ahol sokan megfordulnak, ilyen kokanyolasnak helye nincs.
Ez a tortenet is inkabb a humoros oldalarol kozelitendo meg, mint 
szakmai iranybol. Viszont nyugodtan kijelenthetem, hogy vedd meg
a ventillatort, de ne a legdragabbat! Az is ugyanugy feldol, leesik,
elkopik, mint az olcsobbik kivitel. Egy draga araert 3-4 olcsot kapsz,
ami osszessegeben sokkal jobb uzlet, raadasul egyik a masikbol
meg javithato is. Ha 3...4*8 evet szamolsz, akkor ugyebar nem sokat
kell gondolkodni a valasztason? (Bocs, ez utobbit csak viccnek szantam...)

Udvozlettel:
	Norbi.




More information about the Elektro mailing list